Ai, rokotekeskusteluista tai ilmastonmuutoksesta (tai mistä vaan) voi keskustella vain jos on samaa mieltä kanssasi. Vain silloin se on järkevää?? Oot harvinaisen paljon itseäsi täynnä.
No nyt taas kultaseni taaskaan sisäistänyt ollenkaan lukemaasi. Suosittelen vaikkapa sen verran harrastamaan itsereflektiota, että tylsän hetken tullen lukaiset vaikkapa koronatopikkia vähän lävitse. Tuntuu, että keskustelumme siellä kiersi jatkuvasti kehää ympäri ja ympäri, koska et joko halunnut ymmärtää, tai kyennyt ymmärtämään käsiteltävää aihetta.
Yritin parhaani teikäläisen valistamisessa, mutta tyhjälle taululle meikäläinenkään ei jaksa äärettömiin asti jankata, kun minkäänlaista viivan alkuakaan sille ei ilmaannu.
- rokotetut sairastavat tällä hetkellä pahemmin kuin rokottamattomat
Jo tämän virkkeen vuoksi en tähän suohon tosiaan enää jaksa lähteä. Ei, näin ei todellakaan siis tosiaan asian todellinen laita ole, vaan rokottamaton ihminen sairastuu yhä edelleen rokotettua ihmistä todennäköisemmin sairaalahoitoa vaativaan koronatautiin.
Ilmastonmuutos:
- ensinnäkin kerro ensin itse miten jokapäiväisessä elämässä otat nämä asiat huomioon? Parannat maailmaa. Kuljet pyörällä, kävellen, joukkoliikennettä käyttäen - eikö? Ethän matkustele? Ethän syö lihaa? Yms. Saatan jopa pystyä näissä parempaan. Älä ainakaan jeesustele turhaan, jos itse et toimi näiden oppien mukaan. Oletko nyt ihan varma että toimit jokapäiväisessä elämässä mua paremmin säästääksesi maapalloa?
Kiitos kysymästä! Autoilua en valitettavasti kykene tällä hetkellä vielä itse lopettamaan, mutta käytännössä arkiajoista vain työmatkat kuljen tällä hetkellä autolla. Autona toimii tällä hetkellä Octavian lataushybridi, koska täyssähköauto ei vielä näillä hinnoilla ja akkuteknologialla ole mielestäni optimaalisin ratkaisu. Seuraavana autona sitten.
Ulkomailla on tullut viimeksi käytyä (Tallinnaa lukuunottamatta) vuonna 2017. Toki syynä tähän ennemminkin se, että lasten syntymä on aikalailla pistänyt arjen paikalleen

Vaimo on itse melkolailla vegaani, joten taloudessamme käytetään lihatuotteita varsin vähän. Toki itsellä kinkkua kuluu leivän päällä ja itse pyydettyä (tuttujen kautta toki) saatua riistaa ja kalaa kuluu. Oma kasvimaa tuo sitten pöytään mm. perunaa, porkkanaa ja muita helposti "viljeltäviä" ruoka-aineita.
Lisäisin vielä, että aurinkopaneelit tulevat olemaan, piakkoin koittavan kylpyhuoneremontin jälkeen, seuraava iso sijoitus. Tällä hetkellä talo lämpiää vielä Putin-sedän tarjoaman kaasun kautta, mutta ilmavesilämpöpumppuun se on siirryttävä, kunhan valtio pukkaa tähän investointiin jonkinasteisen kannustiminen.
-
miten näet että ihmisten elämää (en tarkoita omaani) parantaa se että maatalous ajetaan alas ja tiloja ajetaan alas ympäristönsuojelun varjolla?
Tämä onkin sitten kinkkinen aihe. Missä menee se raja, että kuinka paljon valtion tulee tukea kotimaisia toimijoita, joiden toiminta ei ole kannattavaa? Jossain määrin toki kyllä, mutta johonkin se raja tässäkin on vedättävä.
Kuluttajistajan se tämäkin on kiinni, ovatko suomalaiset valmiita maksamaan enemmän kotimaisesta tavarasta? Pitäisikö kotimaisisten tuotteiden verotusta laskea ja ulkomaisten nostaa entisestään?
Itse pyrin, kohtuuden rajoissa toki, suosimaan ainakin kotimaasta tulevia ruoka-aineita ja kulutusesineitä.
- haluan esimerkkejä siitä että päättäjät omassa elämässään lopettavat matkustelun, lihan syönnin, energian, suihkujen yms. käytön. Nämä jotka kannattavat vihreää siirtymää. Mikään ei viittaa tähän. Pidetään jotain ylikansallisia kongresseja ympäri maailmaa jatkuvasti. Mitä Marin tekee nyt Italiassa lomailemassa? Turhaan matkustanut sinne lentokoneella ja kuluttanut maapalloa.
Ehdottomasti, esimerkin kauttahan sitä on paras pyrkiä muutoksia tekemään.
- tämä jeesustelu, mitä sinäkin harrastat ei auta yhtään. Toimi itse ennen kun tuomitset muut.
Ahaa, tuomitsitkin jo ennen vastaustani, hittolainen

- onko tämä ilmastonmuutos varmasti todellista ja jos on niin missä mittakaavassa ja onko siitä oikeasti pelkoa elämälle tulevaisuudessa? Tiedät tämänkin? Vaikka asiantuntijatkin ovat erimielisiä. Ai niin ne jotka eri mieltä, ovat salaliittoteoreetikkoja
Kyllä, käytännössä jokaisen vertaisarvioidun tutkimuksen perusteella ilmastonmuutos todentotta on todellinen ja ihmisen toiminta on kiihdyttänyt sitä aina teollistumisen alusta alkaen.
Ehdottomasti asiasta saa olla eri mieltä, jos kokee omien havaintojensa ja tutkimustensa tätä tukevan. Harmittavasti vain tällaisten, oman elämänsä denialistien, tutkimukset vajoavat hyvin usein sinne salaliittoteorioiden päätyyn.
Mutta mieluusti opin tästäkin asiasta uutta, kuten kaikista muistakin aihepiireistä, eli tutkimuksia vain pöytään, niin pääsen sivistämään itseäni!
Mielenkiinnolla omaa kontribuutiotanne odotellessani.