rulezman kirjoitti:Mielestäni Suomessakin keskimäärin valkoisen perheen lapsella on paremmat eväät elämään kuin keskimääräisellä ei-valkoisen perheen lapsella. Onneksi Suomessa tosiaan ilmainen koulutus, terveydenhuolto ja muutkin palvelut takaavat sen, että samanlainen kehitysmaa tämä ei ole kuin USA.
Minä olen köyhästä valkoisesta perheestä lähtöisin ja minulla ei ole ollut minkäänlaisia edellytyksiä ja eväitä elämään. Minua ei ole koskaan mikään poliittinen puolue tai liike ajanut tai tukenut. Minua ei ole mikään kaveri tai hyvä veli jeesannut ikinä koskaan. Vanhemmat eivät ole minua juurikaan auttaneet. Minua on läpi elämän vainottu mielipiteitteni takia. Koulussa en päässyt koulun jalkapallojoukkueeseen, vaikka pelasin joukkueessa ja joukkueessa pelasi tyyppejä, jotka eivät pelanneet joukkueessa. Olin keskinkertainen koulussa ja mihinkään yliopistoihin ja "älykköpiireihin" ei minulla ollut mitään asiaa, joskaan en ollut huonoimastakaan päästä. Olin nuhteeton kaveri, joka ei saanut ihan 10:jä mutta ei 4:kaan todistuksiin. En ollut se luokan pahis, mutta en hikkekään.
En ole koskaan elämässäni saanut minkäänlaista työttömyystukea tai sossutukea. Ainoat pienet tuet mitä valtiolta olen saanut, oli aikoinaan pieni opintotuki ja pieni asumistuki. Näiden tukien saamiseksi esimerkiksi opintuen saamiseksi edellytettiin tietyn määrän opintopisteitä, minkä joka kerta saavutin.
Sillä enhän ole vammainen, alkoholisti, ongelmatapaus, maahanmuuttaja tai muu vähemmistöön kuuluva. En saa tähän vedoten enkä ole koskaan saanut minkäänlaista tukea.
Minuun kyllä suhtaudutaan, kun olisin etuoikeutettu valkoinen ja minun oletetaan olevan rikas ja oletetaan minun olevan tietynlainen, mutta minulla ei ole tällaisen "hyvän perheen" tuomaa statusta ja mahdollisuuksia.
Mikään puolue ei ole koskaan ajanut minun asiaani. En tiedä mihin ryhmään edes kuulun. En ole kristitty, juutalainen, muslimi, perussuomalainen, homo, porvari, vasemmistolainen, vihreä tai kokoomuslainen.
Lyhyt luonnollinen pituuteni on karsinut monia mahdollisuuksia pois. Esimerkiksi minua ei hyväksyttäisi mihinkään turvallisalan töihin, vaikka sinne nykyään rekrytoidaan naisia. Olen aika haka e-urheilussa ja olen Suomen yksi parhaista alallani, mutta kukaan ei ole ikinä sponsoroinut minua siinä. Jossain vaiheessa se oli haavena olla ammatti, mutta sittemmin se on jäänyt harrastuksen asteelle. Myös autottomuus on karsinut monia mahdollisuuksia pois, mutta sellaiseen ei ollut nuorena poikana taloudellisia resursseja.
Silti en ole koskaan riehunut kaduilla - en ole koskaan osallistunut minkäänlaiseen mielenosoitukseen ikinä koskaan ja syyttänyt yhteiskuntaa rasismista. Hiihtäjä Matti Heikkistä lainatakseni: Tämmöiset rasismiin vetoamiset on vain tekosyitä, vika löytyy peilistä.