Yleisurheilukausi 2025

Timanttiliiga, GP-kisat, Hippokisat yms.

Valvoja: Tuomaristo

Re: Yleisurheilukausi 2025

ViestiKirjoittaja M1999 » 16.06.2025 10.45

Joo kun puhut noista pitkistä teksteistäsi ja siitä etten ota kantaa niihin kyysäreihin tai pointteihin, niin otan kantaa niissä teksteissä niihin kohtiin mihin mulla on jotain sanottavaa tai puututtuvaa. Tai mistä katson että pystyn jatkamaan keskustelua.

On täysin hyödytöntä ja jumalattoman aikaa vievää kommentoida sinun tekstiesi jokaista sanaa, lausetta tai kysymystäsi. Monesti ne joita en kommentoi, johtuu puhtaasti siitä ettei niihin ole mitään lisättävää, meinaatko että lause kerrallaan laitan "joo samaa mieltä" "joo samaa mieltä" "olen eri mieltä" "vähä-älyinen mielipide"....yms. Vastaan siihen kysymykseen yleensä mistä koen saavani parhaan jatkon aikaiseksi. Sitä paitsi turha sun on kritisoida mun vastaamattomuutta, koska itse esim.jätit sujuvasti vastaamatta siihen 2025-2036 aikavälin mitalivaatimustasoosi. Mä uskalsin kuitenkin oikeasti siihen konkreettisesti jotain laittaa. En myöskään jaksa, ehdi lähteä sellaiseen typerään eipäs - juupas väittelyyn (mihin toki olen turhan monesti lähtenyt). Joskus on vain parempi luovuttaa. Emme ole läheskään kaikesta samaa mieltä, molemmat sanoivat pointtinsa ja väitteensä - koitan hyväksyä sen ilman että lähden tälle vähä-älyinen linjalle. Ei meidän tarvi olla samaa mieltä. Ja mä tykkääm mieluummin "sinkoilla ja jatkaa keskusteluja uuteen suuntaan", kuin että jankataan samasta asiasta sivukaupalla mihin on jo molemmat mielipiteensä ja pointtinsa laittaneet. Kun huomaat että homma menee jankkaamiseksi tai saman kysymyksen toisteluksi eri muodoissa niin mitä hyödyllistä siinä on. Ootko huomannut että haluat useasti palata niihin mistä molemmat on jo mielipiteensä antanut

Tässä edellisessä tekstissäsi kiinnostaa kommentoida tätä viimeistä huippu-urheilun ymmärtämisestä. En osaa tätä välttämättä konkreettisestä avata. Mutta mulle tiukka vaatimustaso, oman ja valmennuksen tekemisen analysointi on kaiken tekemisen lähtökohta huippu-urheilussa. Lisäksi huippu-urheiluun kuuluu painetilojen, arvostelun, palautteen vastaanottaminen ja kestäminen. Huippu-urheilu on kaikkea muuta kuin helppoa ja kivaa koko ajan. Tulos on se mikä lopulta ratkaisee. Se palkinto voi olla se kiva juttu, mutta työ sinne ei todellakaan ole aina kivaa. Tottakai siitä työstä pitää nauttia.

Jotenkin sun teksteissä korostuu se että vaatimustasoa ei tuoda ilmi, mieluummin kierretään jollakin ympäripyöreällä aina voi kaikkea sattua tai tulla takapakkia yms...varsinkaan suomalaisilta et halua vaatia oikein mitään, sun on vaikea laittaa konkreettisia tavoitteita edes Suomen parhaille urheilijoille, kuten nyt vaikka olympiakultaa. Mietin että miksi sen sanominen että vaatimustaso pitää olla olympiavoitossa vaikka Suomen parhaalla yleisurheilijalla on niin vaikea sanoa, pelkäätkö että tulee painetta, pelkäätkö olevasi väärässä. Lisäksi sitä oman ja valmentajan tekemisen analysointia et halua edes yrittää tehdä, vaikka sulla siihen olisi täydet mahdollisuudet. Seuraat urheilua, näet omin silmin, käsittääkseni sulla ihan taustaakin lajeista. Ootko huomannut että minä olen se joka otan sen uuden asian aina esiin ja rohkeasti koitan miettiä miksi urheilija ei pärjää tai pärjää. Mitä on ehkä tehty? Sä myös tuot esiin tätä seuraavalla kerralla sitten tai että vanhempanakin ehtii, joo ehtii kyllä mutta ei niin paljon kuin jos kehittyy nopeammin - tämäkin on sitä että tulos ratkaisee. Ei tule välttämättä toista mahdollisuutta enää.

Rahan merkityksestä ollaan eri mieltä tai että mikä on tärkeintä huippu-urheilussa. Minun mielestä se on oma toiminta/valmentajan toiminta, sun mielestä kai raha. Tästä on turha jatkaa väittelyä, emme saa toistemme päätä käännettyä.

Ps. Vielä tästä median roolista uutisoida. Kyllä pidän tärkeänä, että edes omat kanavat kuten SUL omilla sivuillaan uutisoivat Suomen vähäisten huippujen tilanteita, kyllä sekin on yleisön palvelua ja sitä kiinnostuksen ylläpitämistä. Mikä on se ongelma kysyä mikä on urheilijan tilanne, milloin tarkoitus kausi aloittaa, onko jokin syynä että kausi alkaa aikaisemmin/myöhemmin. Miksi näitä pitää peitellä? Määttäsestä infottiin että pitää taukoa kilpailemisesta ja viime kaudelta paremmat meriitit omannut Blomqvist ei ole edes aloittanut kautta, samoin kuin Etelätalo. Näistä ei uutisoida mitään, eihän tuossa ole mitään logiikkaa. Välillä vaikka Suomen paras pikajuoksija on kesän kokonaan kisaamatta ja yleisölle ei infota tästä mitään, kuten oli Samuli Samuelsonin kohdalla joiatin vuosia sitten.

Ja kristisoin ihan yksittäistäkin uutisointia mikä ajankohtaisena eilen tuli, voi olla pikkujuttu mutta miettiä voisi. Oli sunnuntain uutinen nuorten kisoista. Tästä valtakunnallisest 12-15 vuotiaiden alkukauden kohokohdasta. Sunnuntain kohdalta vain juttuja tyttöurheilijoista ja heidän kommentteja. Samalla itketään kun poikia ei saa yleisurheilun pariin. No voisko edes uutisoinnissa yrittää edesauttaa tuoda poikien yleisurheilua esiin...mielestäni aika yksinkertainen juttu markkinoinnin ja uutisoinnin kannalta ja näin pieleen....turha ainakaan itkeä sitten poikien perään
M1999
Suuri Ajattelija

ViestiKirjoittaja M1999 » 16.06.2025 10.54

Uutisoinnista vielä, siellä on päivittäin SUL sivuilla joidenkin Karhulan Kajaisten piirikunnallisten kilpailujen tuloskatsausta, mutta edes yhtä uutista mikä on Suomen viime kauden parhaan kestävyysjuoksijan tai sijoituksellisesta parhaan miesurheilijan tilanteesta ei muka ehdittäisi, pystyttäisi laittamaan mitään.

Hyvänen aika jättäisi välistä vaikka nämä piirikunnalisten tulokset jos ei muka yhtä uutista ehdi tehdä näistä vaikka TOP20 urheilijoista että mikä tilanne
M1999
Suuri Ajattelija

ViestiKirjoittaja rulezman » 16.06.2025 13.49

M1999 kirjoitti:Uutisoinnista vielä, siellä on päivittäin SUL sivuilla joidenkin Karhulan Kajaisten piirikunnallisten kilpailujen tuloskatsausta, mutta edes yhtä uutista mikä on Suomen viime kauden parhaan kestävyysjuoksijan tai sijoituksellisesta parhaan miesurheilijan tilanteesta ei muka ehdittäisi, pystyttäisi laittamaan mitään.

Hyvänen aika jättäisi välistä vaikka nämä piirikunnalisten tulokset jos ei muka yhtä uutista ehdi tehdä näistä vaikka TOP20 urheilijoista että mikä tilanne

Et nyt taida ihan sisäistää, että mikä on Suomen yleisurheiluliiton sivujen tarkoitus? Ei, se tarkoitus ei ole tuoda esiin jokaisesta urheilijasta "juoruja" kesken kesken kauden, tai edes raportoida jokaisen maajoukkueeseen kuuluvan urheilijan tilanteesta kesken harjoituskauden.
Ja tokihan ne ovat ne seurat, mitkä niitä tuloksia tuonne SUL:n arkistoihin naputtelevat. Urheillijahaastattelut kyseisistä kisoista tulevat myös, arvasit oikein, samojen seura-aktiivien toimesta. Ja yritäppä vielä arvata mitä kautta ne harjoituskauden kuulumiset löytävät liiton sivuille tiensä!
Live.tuloslista on onneksi tuonut tämänkin nykypäivään ja jopa Hippokisojen tulokset saadaan verkkoon lähes livenä!

Nathalienhan osalta tilanne uutisoitiin heti, kun nainen itse niin halusi ja vamman laajuus tuli ilmi. Vaikea ymmärtää, että mikä tässäkin kiukuttaa?

Vai pitäisikö liiton siis käyttää niitä vähäisiä työtunteja vaikkapa äärimmäisten tärkeiden nuorten urheilijoiden yu-arkistojen ja nuorten urheilijoiden datapankin sijasta lööppijuttujen kirjoittamiseen? Vai pitäisikö sinne palkata se yksi työntekijä lisää, joka kissojen ja koirien kanssa metsästelee kesken (harjoitus)kauden kommentteja suomalaisilta, joista toki osa ei edes halua antaa niitä kommentteja? Eikös tämä sodi sitä ajatustasi vastaan, että niiden vähien rahojen pitäisi mennä suoraan sinne urheilijan hyödyksi, ei Ämpsykän kaltaisten nojatuolivalmentajien iloksi?

Monesti ne joita en kommentoi, johtuu puhtaasti siitä ettei niihin ole mitään lisättävää, meinaatko että lause kerrallaan laitan "joo samaa mieltä" "joo samaa mieltä" "olen eri mieltä" "vähä-älyinen mielipide"....yms.

Ei missään nimessä, mutta mielestäni olisi vähintäänkin kohteliasta vastata kysymyksiin, etenkin keskusteluaihessa, jotka itse olet aloittanut. Tähän saa vastata, että "samaa mieltä" tai "eri mieltä"!

Sitä paitsi turha sun on kritisoida mun vastaamattomuutta, koska itse esim.jätit sujuvasti vastaamatta siihen 2025-2036 aikavälin mitalivaatimustasoosi.

Nyt suosittelisin ottamaan taas ne lukulasit esiin, en oikein enää tiedä, että kuinka tuota selvemmin olisin tuohonkaan kysymykseen voinut vastata.

Kun huomaat että homma menee jankkaamiseksi tai saman kysymyksen toisteluksi eri muodoissa niin mitä hyödyllistä siinä on. Ootko huomannut että haluat useasti palata niihin mistä molemmat on jo mielipiteensä antanut

Ehdottomasti! Kuten olet varmasti huomannut, tykkään poimia näistä viesteistäsi näitä sinun omia sisäisiä ristiriitojasi. En oikein ole vielä saanut selville, että etkö itse sisäistä näitä, vai oletko päättänyt vain olla välittämättä? Viesteissäsi tosiaan usein jopa saman lauseen sisällä sanot asiaa X, mutta sitten heti perään kumoat asian X sanomalla asian Y. Näihin puutun aina mielelläni ja myönnän, turhauttaahan se, kun mitään vastausta ei niihin enää saa!

Jotenkin sun teksteissä korostuu se että vaatimustasoa ei tuoda ilmi, mieluummin kierretään jollakin ympäripyöreällä aina voi kaikkea sattua tai tulla takapakkia yms...varsinkaan suomalaisilta et halua vaatia oikein mitään, sun on vaikea laittaa konkreettisia tavoitteita edes Suomen parhaille urheilijoille, kuten nyt vaikka olympiakultaa.

Ymmärtäisin tämän kritiikin, jos meikäläinen olisi millään muotoa vastuussa urheilijoiden valmennuksesta (pl. tällä hetkellä Karhulan Urheilijoiden 7-8 vuotiaiden ryhmästä!). Tuoko se mitään lisäarvoa keskustelulle, jos jokaisen urhelijan kohdalla listaan bullet pointtina tavoitteet seuraaville viidelle vuodelle? Omasta mielestäni ei. Toki jos teikäläisen mielestä tuo oleellisesti lisäarvoa, niin antaa palaa! Lupaan toki jatkossakin kommentoida epärealistisia, utopistisia, tai muutoin vain tuulesta temmattuja odotuksiasi!

Mietin että miksi sen sanominen että vaatimustaso pitää olla olympiavoitossa vaikka Suomen parhaalla yleisurheilijalla on niin vaikea sanoa, pelkäätkö että tulee painetta, pelkäätkö olevasi väärässä.

Ihan en nyt ymmärrä, että kenelle sitä painetta tulee? Urheilijalle näistä viesteistä, mitä ei satavarmasti lue? Itselleni omista kirjoituksistani :?:

Ootko huomannut että minä olen se joka otan sen uuden asian aina esiin ja rohkeasti koitan miettiä miksi urheilija ei pärjää tai pärjää. Mitä on ehkä tehty?

Tarkoitusperäsi ovat varmasti hyvät, mutta 99 prosenttia ajasta nämä menevät metsään heti alkuvaiheessa, koska sinulla, tai juuri yhtään enempää minullakaan, ei ole mitään hajua kyseisen urheilijan päivittäisestä harjoittelusta, tilanteesta, haasteista, elämäntilanteesta yms. Mielestäni on hyvinkin hedelmätöntä heitellä niitä huikeita kehitysehdotuksia siltä lähtöpohjalta, kun urheilijan päivittäisfaktat eivät ole millään muotoa tiedossa. Lienet kuitenkin tästä eri mieltä ja omat faktasi ovat täysin päteviä näiden, ah niin pätevien analyysien laukomiseen!

Rahan merkityksestä ollaan eri mieltä tai että mikä on tärkeintä huippu-urheilussa. Minun mielestä se on oma toiminta/valmentajan toiminta, sun mielestä kai raha. Tästä on turha jatkaa väittelyä, emme saa toistemme päätä käännettyä.

Ehdottomasti jos mietitään vaikka isossa kuvassa jonkun tietyn maan toimintaa, yleistä huippu-urheilun tasoa, niin yksi tärkeimmistä, ellei jopa tärkein tekijä johon kaikki perustuu, on raha. Jos ei ole resursseja, ei myökään ole sitä valmennusta, tukitoimia, harjoitusfasiliteetteja yms. Tämä pätee etenkin länsimaissa, missä mieluusti se mielenkiinto suunnataan aivan jonnekin muualle, jos taloudellinen tilanne ei yksinkertaisesti salli lajin harjoittamista realistisella otteella ilman järkyttäviä uhrauksia. Kukaan urheilija ei elä pyhällä hengellä.

Tyhmemmällekin vielä lyhyesti selitettynä; Jos ei ole resursseja, ei yksinkertaisesti myöskään ole valmennuksellisia eväitä menestyä. Toki poikkeuksia on aina joka sääntöön. Kenian vuoristojen savimajoista putkahtelee sillointällöin paljain jaloin juoksevia supermenijöitä tai Youtubessa keihäsoppinsa ammentaneita keppivelhoja, mutta isossa kuvassa kyseinen väittämä pitää paikkansa. Keskustelen myös mielelläni tästä aiheesta lisää, jos vastaväitteitä löytyy!

Nyt onkin teikäläiselle mahdollisuus ihan rauhassa lukea viesti läpi, mutta älä kiirehti vastaamisen kanssa! Ihan rauhassa mieti niitä omia pointtejasi ja halua mistä asioista haluat keskustella lisää!
When Rulezman does a pushup, he isn't lifting himself up, he's pushing the Earth down
rulezman
Oliver Kahn

ViestiKirjoittaja M1999 » 17.06.2025 04.57

No laita nyt se 2025-2036 globaalien vuosien mitalimäärä mikä olisi sun mielestä hyvä vaatimustaso, mulla oli siis 17 mitalia, n.1,9 mitalia keskimäärin kisoista.

Sun vastaus oli että tätä on hedelmätöntä arvioida.....mielestäni se ei ole kovin selvä tai konkreettinen vastaus

Tämän takia esimerkiksi sun viestit näyttävät siltä ettet pysty yksinkertaisesti laittamaan mitään tavoitteita tai vaatimustasoja huippu-urheiluun liittyen.

Laita nyt sitten mun mieliksi se lyhyt vastaus, älä lähde jaarittelemaan tämän asian vierestä, koska en siis ymmärrä pidempää vastausta

Laitan esimerkin, jos laitat viestin missä on vain tämä:

Minun vaatimustasoni Suomelle 2025-2036 globaaleista arvokisoista on 8 mitalia, se on n.0,85 keskimäärin kisoista (ja näihin lukemiin laitat sen oman vaatimustasosi).

Tämän tällainen vähä-älyinenkin ymmärtäisi, pystytkö näin helppoon ja yksinkertaiseen vastaukseen. Tästä voi sitten ehkä jatkaa keskustelua eteenpäin
M1999
Suuri Ajattelija

ViestiKirjoittaja rulezman » 17.06.2025 06.35

Jos näin yksinkertaisella kikalla lupaat vastata yllä olevan viestini kyssäreihin, niin meillä on kaiffari diili!

11,5

Haluaisin myös esittää jatkokysymyksen, mihin voit vastata sitten, kun kaikki muut olet saanut käsiteltyä!

Kuinka monta alppiruusua meikäläisen pihalla kasvaa vuonna 2031? Istutin pari vuotta sitten pihalle neljä, yksi niistä tosin jo kuoli, kun myyrä söi perhana juuret. Maa on varsin ravinteikasta, mutta ehkä hiukan liian aurinkoista. Itse myös tuppaan kastelenaan kasveja vähän liikaa, mutta ajattelinkin pitää alppiruusut vaimon kontolle. Tuumailin myös, että seuraavan parin vuoden aikana laittaisin myös muutaman lisää kasvamaan, ehkä.

Sun vastaus oli että tätä on hedelmätöntä arvioida.....mielestäni se ei ole kovin selvä tai konkreettinen vastaus

Alkuperäinen vastaus on tosiaan hyvinkin selvä ja myös hyvin konkreettinen.
On myös kiistaton fakta, että vaikkapa vuonna 2030 Suomwsta löytyy varoivaisesti arvioitun 0-10 noin parikymppistä nuorta, joiden odotusarvo tulee vaikkapa vuoteen 2035 olemaan jotain olympiavoiton ja Suomen mestaruuden välillä.

On hyvin haastavaa laskea yhtälöä X, kun muttujat ZYW ovat vähintänkin puutteelliset, tai pahimmassa tapauksessa olemattomat.

Näin tilastoihmisenä suorastaan harmittaa, että joku haluaa tehdä "ennustuksia" pitkälle aikavälille noinkin vaillinaisilla tekijöillä. No, kiksinsä kullakin.

Tämän takia esimerkiksi sun viestit näyttävät siltä ettet pysty yksinkertaisesti laittamaan mitään tavoitteita tai vaatimustasoja huippu-urheiluun liittyen.

Tähän pääsetkin kohta vastaamaan! Mutta ettei nyt pääse livahtamaan silmien välistä, niin mikä on niiden minun "asettamieni tavoitteiden" merkitys koskien suomalaista huippu-urheilua?

Olen hyvin surullinen, jos nyt taas sanasi syöt, mörökölli vieköön :(
When Rulezman does a pushup, he isn't lifting himself up, he's pushing the Earth down
rulezman
Oliver Kahn

ViestiKirjoittaja RobinHood » 17.06.2025 22.22

Lauantaina Kuortane Games:n huumorikisassa Krista Pärmäkoski aikoo juosta 3000m:ä. Tavoite kuulemma on juosta alle 10min. Kyllä huippuhiihtäjän pitäisi tuon alle helposti päästä. Johaug juoksi vuonna 2009 3000m aikaan 9.02s eli suunnilleen sitä Ilona Monosen tahtia ja sprintteri Pirjo Muranen 9.35s. Pärmäkosken coopperin ennätyksen perusteella aika tulisi olemaan n. 9.24s. Jos tuosta jäädään, ei olla huippukunnossa. Kisaan on ilmoittanut Ilona Mononen, Sandra Eriksson ja mm. Nina Chydenius. https://www.youtube.com/watch?v=DD8-A9ekM18&t=4s
RobinHood
Erilainen nuori

ViestiKirjoittaja rulezman » 18.06.2025 07.33

RobinHood kirjoitti: Jos tuosta jäädään, ei olla huippukunnossa.

Itse ainakin toivon sydämeni pohjasta, että ei ole huippukunnossa.
rulezman
Oliver Kahn

ViestiKirjoittaja varis » 20.06.2025 14.30

17v Pyrinnön Ella.. Mikkola 185 PB tasaisen tappavaa kehitystä. 18v 206-senttinen Veikka Loikas 211, viime vuonna samassa kisassa 212 PB.
varis
Elävä legenda

ViestiKirjoittaja varis » 21.06.2025 16.51

Konsta Alatupa 46,53 PB, bestFIN since (45,86 Mikael Söderman 6 WG Helsinki 27.6.1991).
varis
Elävä legenda

ViestiKirjoittaja rulezman » 21.06.2025 17.11

Sieltä Narvi ja Juutinen vaan keihässoppaan mukaan.
rulezman
Oliver Kahn

ViestiKirjoittaja Geb Mo » 21.06.2025 17.31

varis kirjoitti:Konsta Alatupa 46,53 PB, bestFIN since (45,86 Mikael Söderman 6 WG Helsinki 27.6.1991).

Eikös Kaasalainen kaasuttanut 46,23 vuonna 2023?
Geb Mo
Elävä legenda

ViestiKirjoittaja rulezman » 21.06.2025 17.36

Joko tänään se +18m?
rulezman
Oliver Kahn

ViestiKirjoittaja rulezman » 21.06.2025 17.41

Kyllä, nainen toki yllätys! Muut sitten perässä.
rulezman
Oliver Kahn

ViestiKirjoittaja varis » 21.06.2025 17.46

Geb Mo kirjoitti:
varis kirjoitti:Eikös Kaasalainen kaasuttanut 46,23 vuonna 2023?

Joo tämä oli jäänyt päivittämättä.. noh ei epäilystäkään etteikö Alatupa tänä suvena alita sitä.

esim. viikon päästä Madridissa.
varis
Elävä legenda

ViestiKirjoittaja varis » 21.06.2025 18.05

Yle uutisoi Lehikoisen juosseen Genevessä 54,92...
https://yle.fi/a/74-20168928

https://slv.laportal.net/Competitions/C ... 6355/16546

aika oli vielä jostain revitty n. tunti ennen kisaa
varis
Elävä legenda

ViestiKirjoittaja rulezman » 21.06.2025 18.22

NoLolle kyllä valtaisaa peukkua. Jostain vuodesta 2009 lähtien naisen uraa seurattu aikamoisen tarkasti ja edelleen on kaikinpuolin yksi Suomen valovoimaisimmista urheilijoista :ylos:
rulezman
Oliver Kahn

ViestiKirjoittaja varis » 21.06.2025 19.01

absoluuttiset ikäennätykset
32v 3kk 12,65 Lotta Harala
32v 4kk 12,79 Annimari Korte
32v 7kk 12,80 Nooralotta Neziri
35v 2kk 12,83 Annimari Korte
varis
Elävä legenda

ViestiKirjoittaja varis » 21.06.2025 19.54

https://www.yleisurheilu.fi/uutinen/kan ... keihaassa/

Vieläkin väärin vaikka siitä jo viimeksi joku huomautti xitterissä...
18,28 Karoliina Lundahl 15.7.1998
18,09 Marika Tuliniemi 12.4.1997
varis
Elävä legenda

ViestiKirjoittaja Geb Mo » 21.06.2025 20.09

Nopeimmat arvokisoissa (OK, MM, EM)
12,78 Hurske, EM Rooma 2024
12,83 Hurske, OK Pariisi 2024
12,84 Hurske, EM Rooma 2024
12,86 Harala, OK Pariisi 2024
12,88 Neziri, OK Rio de Janeiro 2016
12,89 Neziri, MM Doha 2019
12,91 Harala, EM Rooma 2024
12,92 Neziri, MM Doha 2019
12,92 Hurske, MM Doha 2019
12,92 Hurske, MM Budapest 2023
12,94 Neziri, EM Berliini 2018

Reetta Hurske – arvokisojen tappaja.
Geb Mo
Elävä legenda

ViestiKirjoittaja RobinHood » 21.06.2025 20.51

Kuka on edellinen suomalainen yleisurheilun olympiavoittaja? Hän on Arsi Harju vuodelta 2000. Eilen yksi legendoista on poissa, kun Tokion vuoden 1964 keihään olympiakultaa voittanut Pauli Nevala on poissa. Itsehän olen ollut tekemisisissä kyseisen legendan kanssa.

Kumartakaa syvään.

Pauli Nevala

Kuva
RobinHood
Erilainen nuori

EdellinenSeuraava

Paluu Kilpailut, tulokset yms.