Kirjoittaja rulezman » 12.07.2025 14.46
Tasan 60 vuotta sitten Helsingin Olympiastadionilla tehtiin suomalaista urheiluhistoriaa. Pentti Eskola hyppäsi tuloksen 804 pituushypyssä.
Se oli aikansa Suomen ennätys ja huipputulos maailmalla.
– Muistan tietysti hetken. Kun tulos tuli tuohon taululle, niin kansa räjähti. Se on jäänyt mieleen ihan lopullisesti. 11 senttiä paransin stadionin ennätystä sillä hypyllä. Ja varmaan se oli ainoa kahdeksan metrin ylitys Suomessa mikä oli murskalla tehty, pian 85-vuotissynttäreitään viettävä vetreä veteraani kertoo ”rikospaikalla” eli Stadikalla.
– Olin seitsemäs kahdeksan metrin ylittäjä maailmassa ja sen hetken MM-tilaston kolmas, Eskola jatkaa.
Oliko se täydellinen hyppy?
– Ehkä se oli, kun se ei miltään tuntunut. Silloinhan se on hyvä.
Kansa seurasi
Nykyään kansan huomion vievät usein jääkiekkoilijat, moottoriurheilijat ja futarit. 1960-luvulla yleisurheilijat olivat kuumaa kamaa.
– Kansa reagoi siihen tulokseen hienosti. Minut valittiin vuoden urheilijaksi ja niiden Maailmankisojen parhaaksi urheilijaksi. Sitä arvostettiin.
– Silloin oli yleisöä paljon katsomossa. Ihan eri lailla. Ei ollut vielä televisiota, joka vie yleisön katsomosta.
Monen lajin taitaja
Tampereen Poliisiurheilijoiden Pentti Eskola paransa pituuden Suomen ennätystä neljä kertaa vuonna 1963. Urheilumanageri Jukka Härkönen kutsui takavuosien huippuhyppääjät koolle stadionille. JOONA RISSANEN
Eskola kuvailee 1960-luvun varusteita.
– Periaatteessa pikajuoksupiikkarit, semmoiset heikkopohjaiset. Alkuun niissä oli neljä piikkiä. Niitä lisättiin sitten viiteen ja kuuteen. Pehmoiselta se silti tuntui. Rata tuntui myös pehmoiselta. Piti oikein juosta, että sai vauhtia.
Eskola veti aikanaan montaa eri lajia.
– Olihan mulla korkeushyppy. Joskus joutui hyppäämään kolmiloikkaa ihan kylmiltään. Sitten oli näitä eri juoksuja. Nuorempana oli myös kiekkoa, kuulaa ja keihästä mukana.
Esikuvien tärkeys
Eskola oli aikansa stara, esikuva. Vuonna 1963 hän kilpaili 40 kertaa ja voitti niistä 38 kisaa. Hän nappasi pituushypyssä EM-pronssia Belgradissa vuonna 1962 tuloksella 785.
Veteraani ynnää Suomen pituushypyn tilan ja tason lyhyesti.
–Ainahan niitä on tullut, miksei tulisi jatkossakin.
Mies muistuttaa tärkeästä asiasta.
– Esikuvia pitää nuorilla olla. Ja hyviä valmentajia. Menestys tuo sitä kiinnostusta. Itse olin sotaorpo, ei ollut isää. Valmentaja olivat tärkeitä.
When Rulezman does a pushup, he isn't lifting himself up, he's pushing the Earth down