Kirjoittaja Kongo85 » 19.07.2026 07.26
Tehdään finaaliennakko.
Kun suomalaisia asiantuntijoiden mielipiteitä kuuntelee niin Argentiinalla ei pitäisi olla mitään mahdollisuuksia. Kumma juttu kun Espanjalla ei pitänyt olla välierissä mitään mahdollisuuksia Ranskaa vastaan ja miten siinä kävi? Itse laitoin YLE:n veikkauksessa vastoin kaikkia asiantuntijoita siinä Espanjan voittajaksi ja oikein meni.
Kaksi kertaa on minulla YLE:n veikkaus mennyt pieleen. Ensimmäinen peli oli muistaakseni alkusarjan viimeisellä kierroksella veikkasin Kanadan ja Sveitsin ottelussa tasapeliä, jonka Sveitsi voitti. Toinen ottelu oli se, kun veikkasin Brasilian voittoa Norjasta. Tilastojen valossa sen ottelun Brasilian olisi toki pitänyt voittaa, mutta vähän tuurillakin Norja eteni jatkoon. Seuraavassa Norjan ottelussa Englantia vastaan, jossa suomalaiset olivat jostain syystä laittaneet n. 70%:sti Norjalle, mutta itse ajattelin, että toista kertaa Norjalle ei käy tuuri ja lauluun jäädään ja laitoin Englannille ja niinhän siinä kävi.
Mennäkseni finaaliin molemmat ovat vahvoja pallonhallintajoukkueita, jotka kykenevät pitämään palloa vaikeissakin hetkissä. Ei Argentiina vailla mahdollisuuksia ole. Argentiinan mahdollisuudet lepäävät siinä, että saavat Messin peliin mukaan ja Messi pelaa elämänsä ottelun. Argentiina on ollut vahva keskityksissä ja Messin keskitykset ovat olleet vaarallisia, joka myös on ollut Espanjan puolustuksen heikkous. mm. Belgia rokotti Espanjaa keskityksestä. Argentiinan heikkous puolestaan on ollut laitapuolustaminen, joka tai siis laitahyökkääminen on ollut Espanjan vahvuus Yamalin voimin. Huhutaan nyt kuitenkin, että Yamal olisi loukkaantunut ja että pelaaminen finaalissa olisi epävarmaa. Voi olla myös, että tämä on Espanjan taktista peliä. Argentiina on ollut turnauksessa hyökkäyksissä tehokas ja Espanjan puolustus on ollut vahva. Englannin voitto Ranskasta puoltaa Argentiinan voittoa. Amerikan mantereella pelaaminen puoltaa Argentiinan voittoa. Argentiinan ollessa hallitseva maailmanmestari ja ainoastaan Italia ja Brasilia ovat historian saatossa kyenneet puolustamaan mestaruutta, puoltaa Espanjan voittoa. Messin olemuksesta kuitenkin näkee, että voiton nälkä on valtava. Laitan tämän Argentiinalle.