rulezman kirjoitti:Ei ne mitään perusteluja ollut, vaan tosiasioita, että miten Coloradossa on hommat mennyt, kun kannabis on siellä laillistettu. Hämmentävää, jos ei saa enää edes faktoja kertoa ja heti leimataan jonkin asian puolestapuhujaksi.
Niitä kannabis-myönteisiä näkökohtia tuossa esittelitkin ensin mutta nyt laitoit ei-niin-myönteisiä. Minä en usko esimerkiksi siihen että Coloradon tai mikään muunkaan työllisyys kasvaa vain siksi että kannabis laillistetaan. Uusia työpaikkoja voi toki syntyä. Varmaan terveydenhuolto-sektorillekin, veronmaksaja kustantaa lystin.
Toisaalta taas tuo lainauksen jälkiosa, jossa käytät passiivimuotoa kuulostaa uhriutumiselta. Käytä vaan aktiivimuotoa ja sano minua leimaajaksi tai jotakin, itse olen vain pyrkinyt kertomaan ajatuksistani joita tekstisi on synnyttänyt.
rulezman kirjoitti:Hämmentäviä purkauksia. Ei tietenkään nuorille pitäisi antaa mitään päihdyttäviä aineita, eihän niitä pitäisi antaa kenellekään. Mutta valitettavasti emme edelleenkään elä utopiassa.
Fakta on edelleen se, että Suomessa on todella helppo käyttää halutessaan kannabista ja muitakin tiettyjä huumeita, vaikka nämä kiellettyjä ovatkin. Olisiko mielestäsi ihan mahdoton skenaario se, että valtio ottaisi mietojen huumeiden myynnistä kopin ja tilanne saattaisi jopa parantua? Mikään ei tietenkään takaa, että näin tulisi tapahtumaan, vaikkakin esimerkit maailmalta näyttävät siltä, että tämä on jopa todennäköistä.
Päihdyttäviä aineita ei tulisi antaa nuorille eikä kenellekään mutta silti kannabis tulisi laillistaa?
Sanon uudelleen: en kannata kannabiksen laillistamista eivätkä "esimerkkisi maailmalta" vakuuta minua niin että muuttaisin mielipidettäni.
rulezman kirjoitti:Valitettavasti tällaisista asioista on todella vaikeaa tehdä täysin puolueettomia ja subjektiivisia mielipiteitä. Jokaisella on kuitenkin omat historiansa ja mielipiteensä päihteiden käytöstä.
Taisi lipsahtaa keittiöpsykologian puolelle. Haluatko laatia minusta jonkinlaisen analyysin, sen tekemistä auttaisi jos kertoisin suhteistani alkoholiin ja tupakkaan. Jonka jälkeen voitkin kertoa mitkä kokemukseni tai ominaisuuteni johtavat siihen että mielipiteeni eivät ole kelvollisia?
rulezman kirjoitti:Loppuun vielä kysymys, mikä varmaan voi päättää tämän keskustelun hyvin: Eikö mielestäsi kannabiksen laillistamisesta tai dekriminoinnista tulisi keskustella ollenkaan? Ja olisiko mielestäsi täysin mahdoton ajatus, että laillistamisesta voisi olla enemmän hyötyä kuin haittaa?
Ensimmäiseen kysymykseen, mehän juuri käymme kuvatunlaista keskustelua, ei minulla ole mitään intoa kieltää tällaista.
Toinen kysymys: pidän mahdollisena sitä että olen väärässä missä tahansa asiassa, myös tässä. Jota en pidä esteenä mielipidekeskustelulle.