Diggins olisi kai pystynyt haastamaan Johaugia enemmän, ellei olisi kärsinyt ruokamyrkytyksestä edellisenä päivänä. Mikähän Ebban kunto olisi ollut ilman kovaa vatsatautia marraskuussa
Tästä saa sen käsityksen, että Ebballe oli yllätys se, kuinka lähellä jono oli:
"Ebba Andersson: Därför känns det som jag förlorar bronsmedaljen
Men det var ingen fysisk smäll, menar Andersson själv.
– Smäll och smäll... smällen var snarare att det kom ganska mycket kastvindar mot slutet, jag försökte stå emot dem och så i slutet av backen har jag hela klungan i ryggen utan någon förvarning. Det är då jag inte alls har något att sätta emot. Det var inte att jag fysiskt gick på en smäll, säger hon.
Stjärnan trodde att hon höll undan för den jagande klungan.
– Jag försökte bara ta fokus framåt och mot slutet blev det verkligen en kamp för att hålla undan från den jagande klungan. Jag fick rapporter om att jag fortsatte hålla i det bra. Därför känns det som jag förlorat bronsmedaljen här i dag.
Landslagschefen Anders Byström håller inte med Gunde Svan och tycker Ebba Andersson gjorde rätt som gick för det.
– Hon släppte vid det tillfället när hon kände att det gick lite för fort och Diggins gjorde detsamma, sedan var avståndet detsamma. Jag tycker det var rätt att våga prova och hon var offensiv i tanken i morse, jag tror inte det hade kunnat bli så mycket annorlunda i slutet ändå. Hon gör allt rätt fram till det här brutala slutet, säger han."
https://www.expressen.se/sport/os-2022/ ... blir-stum/Tuulet haittasivat ja hän kai olisi voinut mennä kovempaakin