Valvoja: Tuomaristo
Julkisen liikenteen vaikeudet haittaavat MM-jalkapalloa
Julkisen liikenteen vaikeudet uhkaavat ensi kesän jalkapallon MM-kisojen onnistumista Etelä-Afrikassa. Julkinen liikenne on täysin maan mahtavien taksiyritysten hallussa, ja ne käyttävät raakaa väkivaltaa estääkseen bussiliikenteen kehittämistä.
Etelä-Afrikan julkisen liikenteen rakenteessa näkyy edelleen vahvasti rotusorron aika. Busseja liikenteessä tuskin näkee, ja nekin harvat ovat pääosin vanhaa apartheidin aikaista kalustoa.
Liikenne oli rotusorron aikana tiukasti säänneltyä. Kaupungit suunniteltiin niin, että maan köyhin väestö eli mustat sijoitettiin kauas keskustoista, jotta heille tulisi mahdollisimman kalliiksi matkustaa kaupunkiin hakemaan töitä, sanoo johtaja Eddie Chinnappen Kapkaupungin liikenneosastolta.
Mafiameininkiä
Bussien käyttö oli mustilta lähes kokonaan kielletty. He joutuivat käyttämään liikkumiseen junia ja maksitakseja sikäli kun niitä oli. Demokratian ajan koitettua taksifirmat eivät hävinneet maasta, vaan ne kasvoivat entistä mahtavammiksi.
Käytännössä taksiyhtiöt päättävät myös siitä, miten jalkapallon MM-kisavieraiden kuljettaminen ensi kesänä onnistuu, sillä jos taksiyhtiöt pysäyttävät autonsa, koko maa pysähtyy.
Kun MM-kisoihin tarkoitetut suuret, nopeat nivelbussit otettiin käyttöön Etelä-Afrikan tunnetuimman townshipin Soweton ja Johannesburgin keskusta välille, taksifirmojen palkkaamat rikollisjoukot hyökkäsivät niiden kimppuun. Busseja rikottiin ja tulitettiin konetuliasein. Sairaalahoitoon joutui parisenkymmentä ihmistä.
Toivon poliisilta nyt perusteellista tutkintaa, sillä nämä rikolliset on saatava telkien taakse, jonne ne totisesti kuuluvat, sanoi Johannesburgin pormestari Amos Masoule tuohtuneena Etelä-Afrikan televisiossa.
Takseilla reviirit
Bussiliikenne on pyritty pitämään väkivaltaisten tapahtumien jälkeen normaalina, mutta sitä suojaamaan tarvitaan suuret poliisijoukot. Matkustajien kasvoilta on ensipäivien ilo lähtenyt pois, ja tilalle on tullut pelko.
Totta kai minua pelottaa, mutta en aio antaa periksi, koska bussilla matkustaminen on paljon halvempaa ja ennen kaikkea nopeampaa, sanoo Maria Montale.
Jos nyt luovutamme, emme saa tänne koskaan busseja. Kun käytän takseja, joudun maksamaan työmatkastani kolme kertaa enemmän kuin bussilla, sanoo Mabel Tsabalala.
Taksifirmat ovat jakaneet Etelä-Afrikan kaupungit reviireihin, ja matkustajat joutuvat vaihtamaan aina uuteen taksiin, kun raja ylitetään. Myös taistelu reviirien rajoista on aika ajoin erittäin väkivaltaista. Siinä matkustajien henki ei paljon paina, vaikka itse matkustaminen onkin takseissa turvallista.
Oppia otettu
Kapkaupunki, jossa pelataan jalkapallon MM-kisojen välieräottelut, ottaa käyttöön uudet bussit vuodenvaihteessa. Kaupungin johto vakuuttaa, että kaikki sujuu rauhallisesti, sillä bussien tuloa liikenteeseen on valmisteltu huolella.
Olemme ottaneet oppia Johannesburgin vaikeuksista. Olemme tehneet tiivistä yhteistyötä jo lähes vuoden ajan suoraan niiden taksi- ja bussiyritysten kanssa, joiden reiteille uusia nopeita busseja tullaan sijoittamaan. Olemme valikoineet myös tarkkaan ne taksiyhtiöt, jotka ovat MM-kisojen virallisia kuljettajia, jotta matkanteko olisi mahdollisimman turvallista, sanoo liikennejohtaja Eddie Chinappen.
Verbal kirjoitti:Leikkimielinen triviapläjäys tähän kohtaan: mikä on ainoa joukkue joka ei MM-karsinnoissa hävinnyt ainuttakaan ottelua, mutta ei silti selvinnyt lopputurnaukseen asti?
Verbal kirjoitti:
Suomen listasijoitus (54.) on siis parempi kuin kolmella huonoimmalla joukkueella, ja mielenkiintoisesti kisaisäntä Etelä-Afrikka on todella tämän listan mukaan kisojen heikoin joukkue.
Paluu Jalkapallon MM-kisat 2010
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa