Reaaliaikainen F1-keskustelu

Keskustelua Formuloiden kuninkuusluokasta

Valvoja: Tuomaristo

Re: Reaaliaikainen F1-keskustelu

ViestiKirjoittaja kirja » 13.12.2019 19.43

rulezman kirjoitti:Mielestäni paras aika-ajosysteemi oli, kun jokainen kuski ajoi vuorollaan yhden kierroksen. Harmi, että tästä luovuttiin varsin äkkiä. Oikeastihan noi tunnin sessiot oli aika tylsiä. Ekat puoli tuntia katseltiin Minardien ja Arrowsien ajamista, kun halusivat maksimoida tv-aikansa.

Tämä oli erittäin viihdyttävää. Toisaalta olosuhteiden muuttuessa se oli myös erittäin epätasapuolista. Hyväksyn siis nykyisen systeemin.

RobinHood kirjoitti:Silloin tuli näitä naurettavia DRS:iä ja avattavia takasiipiä. Hyväksi havaittu 10 pistettä voittajalle pistelaskusysteemi muuttui.

Näistä on helppo olla eri mieltä. DRS on keinotekoinen, mutta ilman sitä kilpailut olisivat vielä tylsempiä. Kun Abu Dhabissa takasiivet eivät toimineet, Bottas ei päässyt ohi Hülkenbergistä, vaikka auto oli erittäin paljon nopeampi. DRS:n poistaminen poistaisi lähes kaikki ohitukset, eikä ensimmäisen kierroksen jälkeen tapahtuisi juuri mitään.

Ihannetilanteessa DRS:iä ei tarvittaisi, vaan ohittaminen olisi mahdollista ilmankin. Näin ei kuitenkaan tällä hetkellä ole. Ongelman ydin on se, kuinka hankala on ajaa lähellä toista autoa. Joskus aikoinaan nähtiin kahden tasaväkisen kuljettajan taisteluita, joissa molemmat ohittivat toisiaan vuoron perään. Nyt sellaisia ei enää nähdä, sillä jos kuljettajat ovat tasaväkisiä, ohittaminen on mahdotonta. Pitää olla selvästi nopeampi voidakseen ohittaa, ja silloin ohittamisen jälkeen nopeampi kuljettaja ajaa maisemaan. Jos DRS-siipiä ei olisi, ohitukseen vaadittava nopeusero olisi vielä suurempi. Käytännössä kärkitallit eivät pääsisi helposti ohi muista paitsi Williamseista jos niistäkään.

Pisteitä muutettiin, koska autosta tuli luotettavampia. Jos mentäisiin vanhoilla systeemeillä, pisteitä jaettaisiin paljon vähemmän. Kuuden kärjen jälkeen taisteltaisiin käytännössä kahdesta sijasta ja noin joka toisella kuljettajalla ei olisi minkäänlaista panosta kahdeksannen sijan mennessä liian kaukana.

Vai halutaanko oikeasti nähdä tällaisia taulukoita? Huom: tämä on ajalta, jolloin autot olivat vielä epäluotettavia, esimerkiksi Häkkinen keskeytti 9/17 kilpailua. Nykyisellä luotettavuudella vielä harvempi saisi pisteitä ja pisteet kasautuisivat tätäkin enemmän parhaille.

1. Michael Schumacher 102
2. Damon Hill 69
3. David Coulthard 49
4. Johnny Herbert 45
5. Jean Alesi 42
6. Gerhard Berger 31
7. Mika Häkkinen 17
8. Olivier Panis 16
9. Heinz-Harald Frentzen 15
10. Mark Blundell 13
11. Rubens Barrichello 11
12. Eddie Irvine 10
13. Martin Brundle 7
14. Gianni Morbidelli 5
15. Mika Salo 5
16. Jean-Christophe Boullion 3
17. Aguri Suzuki 1
18. Pedro Lamy 1
Pierluigi Martini 0
Ukyo Katayama 0
Pedro Diniz 0
Massimiliano Papis 0
Luca Badoer 0
Taki Inoue 0
Andrea Montermini 0
Bertrand Gachot 0
Domenico Schiattarella 0
Karl Wendlinger 0
Nigel Mansell 0
Jan Magnussen 0
Jos Verstappen 0
Roberto Moreno 0
Gabriele Tarquini 0
Jean-Denis Délétraz 0
Giovanni Lavaggi 0

RobinHood kirjoitti:Välitankkauksestakin luovuttiin jossain vaiheessa, mikä teki kisoista entistä tylsempiä ja taktisesti köyhempiä.

Kilpailut ovat usein taktisesti köyhiä ja monet parhaista kilpailuista ovat sellaisia, joissa kärkitallien taktiikat eroavat. Vaikkapa Italia 2018. Mutta syynä ei ole välitankkauksesta luopuminen. Tankkausaikana oli usein yksi optimaalinen taktiikka, jonka kaikki valitsivat. Se ei ollut mitään eroavien taktiikoiden juhlaa, vaan nämä muistot menevät nostalgian piikkiin. Nyt sentään joskus taktiikat eroavat.

RobinHood kirjoitti:Ennen kaikkea vanhat hyvät yksityistallit mm. Jordan, Sauber, Minardi, Ligier tai Arrows poistuivat takavasemalle. -- Tämäkin osaltaan johtuu siitä, että kuljettaja yleensä on muutaman vuoden sarjassa ja sen jälkeen häipyy syystä tai toisesta sarjasta. Tiimit vaihtuvat kokoajan, kuljettajat vaihtuvat koko ajan ja kärjessä mersut ottavat konemaisesti mitään vaivannäköä kaksoisvoittoja tuosta noin vaan.

Tämä on mielestäni suurimpia ongelmia. Talleja on liian vähän ja yksityistalleilla on vaikeuksia. Sarja on yksinkertaisesti liian kallis, minkä takia uusia kokelaita on vain vähän ja nekin kaatuvat nopeasti. Tallien pieni määrä on syy myös kuljettajien nopeaan vaihtuvuuteen. Jos kuljettaja ei saman tien osoita olevansa tuleva mestari, tilalle otetaan nopeasti uusi yrittäjä. Parin hyvän kauden jälkeen yksi huonompi voi päättää uran (ellei nimi ole Grosjean). Tallien etsiessä uusia lupauksia hyville keskikastin kuljettajille ei yksinkertaisesti riitä paikkoja ja harvoista paikoistakin osa menee maksukuskeille.

Sarjaan tarvitaan lisää talleja, mikä edellyttää kustannusten vähentämistä, tulonjaon muuttamista tai jotain vastaavaa. Jos vielä yksi talli lopettaa - ja se on ollut lähellä - jäljelle jää vain 18 paikkaa. Se uhkaisi jo koko sarjaa.

~kirja
Kaikkea ei voi saada.
Avatar
kirja
Vanha ja väsynyt
 
Viestit: 2649
Liittynyt: 07.08.2007 17.52

Re: Reaaliaikainen F1-keskustelu

ViestiKirjoittaja RobinHood » 04.04.2020 22.44

Tässä se on legendaarinen dokumentti legendaarisesta kuskista Ayrton Sennasta.
https://areena.yle.fi/1-1829503

....tuo kannattaa katsoa. Jos olisin autourheilija, suurin idolini olisi Ayrton Senna. Tuosta voisi suomalaisetkin urheilijat ottaa oppia.

...Lopuksi sanon, että F1 kuoli samaan aikaan kun Senna kuoli.
"Ajat eivät riitä"
RobinHood
Erilainen nuori
 
Viestit: 1726
Liittynyt: 22.10.2018 18.53

Re: Reaaliaikainen F1-keskustelu

ViestiKirjoittaja RobinHood » 12.04.2020 14.37

Tässä se on. Yksi niistä kisoista, milloin minä F1:stä kiinnostuin. Vuoden 1993 Japanin GP, jolloin Häkkinen oli lyömässä itseään läpi ja otti ensimmäisen podiuminsa. Elettiin Senna-Prost aikakautta. https://www.youtube.com/watch?v=s9zMki8gelw

Toisin kuin yleensä nyt paalukunigas Senna oli kakkosena ja "Professori" Prost, joka oli aina vahva kisoissa oli paalulla. Kuitenkin Senna sai hyvän lähdön ja ampaisi kärkeen, kunnes vähän ajan päästä Prost meni johtoon, kun oli säästellyt renkaitaan....mutta sitten alkoi satamaan, jossa Senna oli omimillaan ja Senna karkasi johtoon. Myöhemmin kisassa nähtiin episodi, kun kierroksella jäänyt Eddie Irvine ohitti Sennan ja myöhemmin kilkkasi Derrick Warwickin ulos kisasta ja otti kisasta 6. sijan eli viimeisen pistesijan. Myöhemmin kisan jälkeen Senna oli vetänyt Irvinea turpaan. Tyypillinen tuon ajan kisa. Oli ne aikoja, kun oli tuo vanha kunnon Marlboro McLaren ja Rothman Williams.
"Ajat eivät riitä"
RobinHood
Erilainen nuori
 
Viestit: 1726
Liittynyt: 22.10.2018 18.53

Re: Reaaliaikainen F1-keskustelu

ViestiKirjoittaja RobinHood » 29.11.2021 19.12

RIP Sir Frank Williams, 79v

Viimeinen mohikaani. Aidon ja oikean formula ykkösen sanan saattaja on kuollut 79-vuoden ikäisenä. Omalla taka-pihalla rakennetuilla autoilla Formula ykkösten 9x valmistajien maailman mestariksi ja kaikkien aikojen toiseksi menestyneimmäksi F1-tiimiksi heti Ferrarin jälkeen. Mies joka aina vastusti autonvalmistajia ja piti jääräpäisesti aina oman linjansa. Mies joka kaikkien odotuksien vastaisesti ja vaikeuksien jälkeen nousi F1:n huipulle.

Williams oli pyörittämässä autotallia jo 60-luvulla. Silloin vaikeudet olivat välillä jopa niin suuria, että Frank Williams joutui johtamaan talliaan soittelemalla puhelinkopista, koska laskut myös puhelinyhtiölle olivat maksamatta. Varikolla Williamsille naureskeltiin, mutta 1970-luvulla hyvin menestyneen Tyrrellin tallipäällikkö Ken Tyrrell oli yksi heistä, jotka eivät voineet olla arvostamatta maanmiehensä sitkeyttä.

Vuonna 1986 Williams vammautui vakavasti auto-onnettomuudessa ja oli lähellä kuolemaa. Hän kuitenkin selviytyi, mutta neliraajahalvaantui ja joutui sietämään jatkuvia kipuja aina kuolemaansa saakka. Tämä ei kuitenkaan Frankkia pysäyttänyt ja loppu onkin historiaa. Williams oli 90-luvun menestyin F1-talli.

Sir Frank Williams on yksi kunnioitetuimmista miehistä F1-sarjassa. Ensimmäinen Grand Prix, johon Williams toi autonsa, oli Espanjan osakilpailu Barcelonassa toukokuussa 1969.Ferrarilla ja McLarenilla on talleina vieläkin pidempi GP-historia, mutta kukaan yksittäinen henkilö ei ole pyörittänyt F1-tallia yhtä kauan kuin 74-vuotias Frank Williams. Hänen autoillaan on saavutettu seitsemän kuljettajien ja yhdeksän valmistajien maailmanmestaruutta. https://www.is.fi/formula1/art-2000008437545.html

Minulle henkilökohtaisesti Williams tallina oli aikoinaan syy seurata sarjaa ja innovaation lähde. Nyt kun sarja on täydellisesti autovalmistajien hallinnassa, sarjassa ei ole mitään mielenkiintoista. Kuollut sarja.
"Ajat eivät riitä"
RobinHood
Erilainen nuori
 
Viestit: 1726
Liittynyt: 22.10.2018 18.53

Edellinen

Paluu F1

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron