Sivu 1/1

F1-kausi 2018

ViestiLähetetty: 23.03.2018 12.52
Kirjoittaja kirja
Uusi kausi alkaa!

Ennakko-odotusten mukaan Mercedes on vahvoilla. Ferrari ja Red Bull ovat jonkin verran jäljessä ja keskenään melko tasaväkisiä. Red Bullin kauden aikana tapahtunut kehitys on kuitenkin ollut vahvaa, joten he voivat hyvin jättää Ferrarin taakseen ja päästä lähelle Mercedestä.

Seuraavista sijoista taistelevat todennäköisesti McLaren, Renault ja Haas. McLaren vaikutti testeissä hieman Renaultia nopeammalta mutta Renault luotettavammalta. Vaikuttaa, että McLaren olisi odottanut parempaa. Sainz-Hülkenberg-taistelusta tulee mielenkiintoinen ja todennäköisesti tasaväkinen. Myös Vandoornen iskukyky on mielenkiintoista nähdä. Haas väläytteli testeissä, ja pian nähdään, olivatko ne vain väläytyksiä vai todellinen iskukyky. Haas on kuitenkin joskus kauden aikana hieman hiipunut.

Toro Rosson iskukyvystä on vaikea sanoa mitään, ja kuljettajatkin ovat vielä melko tuntemattomia. Honda on kuitenkin ottanut harppauksia. Force India oli testeissä vaisu, mutta niin talli on ollut monena vuotena. Pérezin ja Oconin keskinäisten voimasuhteiden selviäminen kiinnostaa. Williams vaikuttaa olevan aivan häntäpäässä, ja kuljettajakaksikkokin on kokematon. En yllättyisi, vaikka Sirotkin olisi heti alusta alkaen Strollia nopeampi kuivalla. Viimeisenä lienee Sauber, jonka tiivistynyt Ferrari-yhteistyö ei ainakaan vielä näytä näkyvän odotetusti. Valitettavasti tällä kaudella ainakin tällä hetkellä huonoin näyttää erottuvan selkeästi. Viime kaudellahan Sauber pystyi vielä alkukaudesta taistelemaan muistakin kuin jumbosijoista.

~kirja

Re: F1-kausi 2018

ViestiLähetetty: 27.05.2018 21.09
Kirjoittaja MajorGrillo
Bottas aloitti kauden vahvasti päihittämällä Hamiltonin monta kertaa. Sitten tapahtui ikävä tapaturma, kun tuli se rengasrikko. Nyt pisteissä Ricciardo molempien suomalaisten edellä. Oma veikkaus on että, Ricciardo korvaa Bottaksen (Verstappen liian ailahteleva ja riskialtis) ja Ferrari jatkaa Kimin sopimusta vielä vuodella.

Re: F1-kausi 2018

ViestiLähetetty: 30.05.2018 15.13
Kirjoittaja Pedrosa
Valitettavasti kolmikko Hamilton-Vettel-Ricciardo on askeleen edellä meidän suomalaisia..

Re: F1-kausi 2018

ViestiLähetetty: 12.06.2018 16.37
Kirjoittaja Volmari
"Trumpin ja Kimin nimet sopimukseen", kertoo päivän ykkösuutinen.

Re: F1-kausi 2018

ViestiLähetetty: 22.07.2018 02.49
Kirjoittaja MajorGrillo
Bottakselle hieman yllättäen parin kauden jatko soppariin. Ilman epäonnea olisi toki mestaruustaistossa mukana.

Kimin sopparia vielä jännittää..

Re: F1-kausi 2018

ViestiLähetetty: 06.08.2018 11.09
Kirjoittaja MajorGrillo
Ricciardo teki oman valintansa ja siirtyy Red Bullilta Renaultille ensi kaudeksi. Muualla ei ei ykköskuskin paikkaa vapaana, sekä ensi vuodeksi Red Bullille tuleva hondan moottori mietityttää.

Re: F1-kausi 2018

ViestiLähetetty: 08.09.2018 14.47
Kirjoittaja MajorGrillo
Kimin jatko herättää keskustelua. Vettelille nykyinen tilanne taas sopii; Kimi tyytyy apumiehen rooliin sopimuksen ollessa kourassa. Heti viime kisassa yritti voittoa, kun jatko ferrarilla, ei olekaan niin varma. Samalla Vettel suuttui tallille kun joutui tallikaveria vastaan kisailemaankin..

Re: F1-kausi 2018

ViestiLähetetty: 08.09.2018 15.49
Kirjoittaja varis
Ai, Kimi ajaa vieläkin.

Re: F1-kausi 2018

ViestiLähetetty: 08.09.2018 17.55
Kirjoittaja rulezman
Kimihän on tällä kaudella ollut upeassa formussa. Ferrari yrittää sabotoida kisoja minkä kerkeää, mutta silti pallipaikkoja yhdeksän kauden 14. kisasta. Vettelillä muutes kahdeksan. Toivottavasti ura jatkuu vielä yhden kauden Ferrarilla ja Räkä vielä loppikauden nöyryyttää itkupilliä. Toki Sauberille siirtyminen olisi aika hieno päätös uralle.

Mutta aika paljon vähenee formuloiden seuraaminen monella, kun Jäämies lopettaa.

Re: F1-kausi 2018

ViestiLähetetty: 09.09.2018 12.35
Kirjoittaja kirja
Räikkösen ero Vetteliin on 62 pistettä, ja Räikkösellä on ollut kolme itsestä riippumattomista syistä tullutta keskeytystä (epäonnistunut varikkopysähdys, moottoririkko, peräänajo). Vettelillä on yksi keskeytys, ulosajo. Jos vielä huomioidaan, että moottoririkon jälkeen Räikkönen joutui ajamaan pitkään vanhemmalla moottoriversiolla kuin Vettel (eivätkä kaikki komponentit ole vieläkään uusimpia) ja että taktiikat on tehty Vettelin ehdoilla, voi sanoa, että Räikkönen on ollut käytännössä Vettelin tasolla ja piste-ero selittyy hänestä riippumattomista tekijöistä.

Alkukaudellahan aika-ajoissa Räikkönen ja Vettel olivat tasaveroisia, ja niin he ovat olleet parissa edellisessäkin aika-ajossa. Siinä välissä Räikkönen teki muutamassa aika-ajossa ratkaisevan ajovirheen ja joutui lisäksi ajamaan 7 kisaa vanhemmalla moottorilla, jonka eroksi uusimpaan on arvioitu pari kymmenystä - kas, juuri niin paljon Räikkönen usein hävisi Vettelille. Parhaat vuodet ovat jo takana, mutta Räikkönen ajaa 38-vuotiaaksi uskomattoman hyvin! Ilman epäonnea ja epätasa-arvoista kohtelua hän voisi oikeasti olla mukana mestaruustaistossa, niin hyvin hän on pärjännyt.

Räikkönen haluaa jatkaa, sen hän on sanonut usein, ja jos Ferrari ei tee sopimusta, tilanne tuleekin mielenkiintoiseksi. McLaren (jonka kanssa Räikkönen keskusteli) ja Renault (joka huhujen mukaan myös oli yhteydessä) ovat jo täyttäneet paikat, joten tarjolla olisi lähinnä jotain Sauberia ja Haasia. Uran lopettaminen vai pistesijoista taisteleminen?

Huhjujen mukaanhan Marchionne olisi ennen kuolemaansa jollakin tavalla sitoutunut Leclerciin ja nykyjohto haluaisi vielä Räikkösen, mutta sitoumukset vaikeuttavat sitä. Sen jälkeen onkin kiertänyt paljon ristiriitaisia huhuja...
- Leclercin siirtyminen on varma
- Leclereciä yritetään saada vuodeksi muihin talleihin, mutta kukaan ei halua tehdä vain vuoden sopimusta
- Leclerciä yritetään saada vuodeksi Haasiin, jonka kanssa neuvotellaan riittävästä korvauksesta
- Räikkönen jatkaa, mutta mediaan levitetään huhuja Leclercin sopimuksesta, jotta hänen taustavoimansa luulisivat hänen sopimuksensa olevan varma

Ota tästä nyt selvää.

Ja sitten vielä huhut Strollin siirtymisestä Force Indiaan kesken kauden ja Kubican ( :clap: ) pääsemisestä tilalle Williamsiin. Nekin elävät viikosta toiseen. Toivottavasti Kubica vielä nähdään radalla...

~kirja

Re: F1-kausi 2018

ViestiLähetetty: 09.09.2018 13.50
Kirjoittaja kirja
Huhutiivistelmän ohella voisin kirjoittaa pari sanaa mielipiteistänikin.

Ensinnäkin se, ettei mitään ole julkaistu, osoittaa, että jotain on edelleen kesken. Eli siltä osin huhut vaikuttavat hyvin mahdollisilta.

Leclercin palkkaaminen ensi kaudeksi Ferrarille olisi mielestäni suuri riski. Vuosi kehittymässä jossain muualla hyödyttäisi sekä häntä että Ferraria.

En millään usko, että Leclerc on vielä Räikkösen tasolla. Hän on ollut parempi kuin Ericsson, mutta niin ovat olleet myös Wehrlein ja Nasr. Muutamassa kisassa Leclerc on väläyttänyt, mutta yhtä lailla muutamassa kisassa Ericsson on ollut nopeampi. Ericsson on myös vaikea mittatikku, sillä hänen tasoaan ei ole mitattu kunnon kuskeja vastaan. Omasta mielestäni hän on kehittynyt paljon ja on aliarvostettu ja kohtalainen ajaja, mutta ei kuitenkaan ansaitsisi olla viittä kautta F1:ssä. Siirtämällä Leclerc esimerkiksi Magnussenin tallikaveriksi hänen tasostaan saisi paremman kuvan - Magnussen tiedetään hyväksi keskikastin kuljettajaksi.

Ferrarilla on myös kovemmat paineet kuin missään muussa tallissa ja kova tallikaveri, ja Leclercille saattaisi käydä kuin Vandoornelle, jota myös pidettiin huippulupauksena. (Nyt Vandoornea on huhuttu Toro Rossolle. Toivon hänen saavan vielä uuden mahdollisuuden.) Leclerc on tosin vaikuttanut erittäin kypsältä kuljettajalta, mutta siirtyminen yhden vuoden jälkeen Ferrariin saattaisi silti tulla liian aikaisin.

Jos Leclerc siirretään Ferrarille, Vettel taatusti haluaa näyttää saman tien kaapin paikan. Räikkösen kanssa yhteistyö on sujunut hyvin, mutta jos Vettelille tuodaan lupaava haastaja, hän halunnee näyttää, kuka on hallitsija. Eli Ferrarin sisälle tulisi kilpailuasetelma. Ja jos Leclerc sitten pärjäisikin hyvin, mitä se aiheuttaisi Vettelille? Hän on tällä kaudella kuten myös viime vuonna tehnyt paljon virheitä paineiden alla, joten jotain sellaista voisi odottaa.

Antaa Leclercin siis kehittyä vielä kauden ajan muualla. Sen jälkeen Vettelin pariksi ja jos tulosta alkaa tulla, voisi jopa harkita Vettelistä luopumista parin kauden kuluttua. Muistetaan kuitenkin, että Vettelillä oli viime kaudella mahdollisuus mestaruuteen ja tällä kaudella Ferrari näyttää jopa Mercedestä vahvemmalta [toki tallit ovat erittäin tasaisia], mutta niin vain Hamiltonilla on yli 30 pisteen johto siitä huolimatta, että Hamilton on joutunut kerran keskeyttämään tekniseen vikaan, Vettel ei kertaakaan.

~kirja

Re: F1-kausi 2018

ViestiLähetetty: 11.09.2018 11.50
Kirjoittaja rulezman
Kimmo Sauberille pariksi vuodeksi ja ympyrä näinollen sulkeutuu. Toivottavasti nyt vielä loppukaudesta saisi sen kauan kaivatun voiton napattua. Sauberilla realismia lienee taistella pistesijoista, erikoistapauksissa ehkä podiumpaikoista.

Re: F1-kausi 2018

ViestiLähetetty: 12.09.2018 18.07
Kirjoittaja vilsu
Toki olisi suonut, että olisi Ferrarilla saanut jatkaa. Mutta toisaalta ihan kiva historian takia katsoa mihin pystyy Sauberilla. Osoittanut että ajaa kyllä osaa edelleen ja pystyy menestymään, kunhan vaan kalusto pelittää.

Re: F1-kausi 2018

ViestiLähetetty: 22.10.2018 18.36
Kirjoittaja rulezman
Upea kisa Kimiltä kyllä eilen! Onneksi sieltä nyt se voitto tuli, hyvillä mielin Sauberille tappelemaan top-8 sijoituksista ensi kaudella. Toki aika temppu olisi vielä loppukauden kisoissa päästä Vettelin lähelle pisteissä, miksei ohikin. Räikkönenhän on tämän kauden ollut Vetteliä paremmassa ja tasaisemmassa kunnossa, mutta selvä kakkoskuskin asema ja Ferrarin järjetön hölmöily on syönyt kymmeniä pisteitä.

Re: F1-kausi 2018

ViestiLähetetty: 21.11.2018 09.20
Kirjoittaja SCHUMI
Aikamoinen silly season kaiken kaikkiaan. Leclercin ja Kimin swap, Ricciardo Renaultille (joka oli itselleni aikamoinen wtf-siirto?), Gasly Red Bull (Hondalle) ja Alonso jättää ympyrät. Russell ja Norris mukava nähdä ykkösissä. Kimin Sauber-kaudesta myös takuulla tulossa mielenkiintoinen, kun auto on osoittanut potentiaalia kauden viimeisellä kolmanneksella.