Toki Alfa Romeo tulee mukaan ainoastaan nimenä eli Ferrarin moottorit nimetään Alfa Romeoksi. Joka tapauksessa hienoa saada edes tällä tavalla Alfa Romeo mukaan.
Sauberhan on miettinyt, kuinka syvälliseen yhteistyöhön talli lähtee Ferrarin kanssa. Charles Leclerc tulee kaiken järjen mukaan olemaan toinen kuljettaja, ja jos Sauber päättää valita syvällisemmän vaihtoehdon, toinenkin kuljettaja tulee Ferrarilta eli Antonio Giovinazzi. Vähemmän syvällisessä vaihtoehdossa Leclercin tallikaveri on Marcus Ericsson. Pascal Wehrlein on siis valitettavasti ulkona kuvioista - harmi, hän kyllä kuuluu sarjaan. Etenkin kun huomioidaan huhut, että Sauber suosi Ericssonia ja edellinen tallipäällikkö sai lähteä haluttuaan kohdella molempia täysin tasapuolisesti (onko sattumaa, että pian sen jälkeen Ericsson pääsi selvästi lähemmäs Wehrleinia?). Pidän tosin Ericssonia aliarvostettuna, mutta eikö neljä vuotta riittäisi?
Sauber päätti hylätä Ferrarin tarjouksen tiettyjen osien toimittamisesta ja mieluummin tehdä ne itse (Sauber on panostanut merkittävästi tuulitunneliinsa, tehtaisiinsa ym. ja ne ovat huippuluokkaa). Tämä viittaisi hieman löyhempään yhteistyöhön. Toisaalta Alfa Romeon brändin käyttäminen taas viittaa syvempään. Saa nähdä, mihin valinta lopulta osuu.
Williams päätynee Kubicaan. Williams vaikuttaa kuitenkin joutuneen harkitsemaan Kubican palkkaamista tarkkaan - päätös on venynyt ja Kubicaa on testattu useita kertoja. Eli Kubican vire on testeistä huolimatta jonkinlainen arvoitus. Autosportin lähteet kertoivat, että Kubica on selkeä suosikki ja muina hätävaravaihtoehtoina ovat di Resta, Kvyat ja Sirotkin. Jos Autosportin lähteet niin kertovat, voi tietoa pitää varsin luotettavana.
Massa ilmeisesti päätti lopettaa sen takia, että Williams ei kyennyt takaamaan hänelle tallipaikkaa ensi kaudeksi - Massa ei halunnut olla vain yksi vaihtoehdoista, vaan hän halusi olla ykkösvaihtoehto. Kun Williams ei kyennyt lupaamaan paikkaa, Massa päätti lopettaa. Tosissaan hän vielä yritti, esimerkiksi Autosportin haastattelussa hän käytännössä lyttäsi di Restan ja totesi yksikätisen Kubican olevan suuri riski. Varsin epäurheilijamaista. Mutta täytyy myös sanoa, että Massa ajoi varsin vahvan päätöskauden, eikä ole varmaa, että Kubica pystyisi samaan. Etenkin alkukaudestahan Massa menetti valtavasti pisteitä teknisiin ongelmiin.
MajorGrillo kirjoitti:Kuten Nicon tapaus osoitti, niin ei välttämättä tarvitse olla paras kuski voittaakseen mestaruuden.
Vähän tuntuu, että Nicoa aliarvioidaan. Hamilton oli parempi, mutta Nico oli erittäin lähellä. Kaksikon neljän yhteisen kauden aikana Hamilton oli parempi 37 kilpailussa ja Nico 27 kilpailussa (ei huomioitu kisoja, joissa toinen keskeytti). Paalut Hamiltonille 35-29. Tähän nähden kaksi mestaruutta Hamiltonille ja yksi Nicolle tuntuu reilulta. Kyllä, Nicolla oli onnea, kun Hamiltonin moottori hajosi. Mutta koko neljän vuoden jakson aikana Nico keskeytti useammin (toki mukana on heidän keskinäinen kolarinsakin). Ja ilman tuota moottorin hajoamista Nicokin olisi ajanut loppukauden eri tavalla. Nythän heti kun ero oli riittävä, Nico ei edes yrittänyt haastaa Hamiltonia vaan varmisteli kakkossijat joka kisasta ja säästeli autoa. Nico ei yltänyt aivan Hamiltonin tasolle, mutta hän oli erittäin lähellä sitä.
MajorGrillo kirjoitti:Outo ratkaisu Verstappenilta, kun ottaa huomioon Red Bullin suorituskyvyn laskun huonompien mootorien myötä tulevina vuosina. Hyvä asia todennäköisesti Bottaksen kannalta. Tai sitten Max ei uskaltanut jäädä Hamiltonin varjoon?
Tästähän huhuttiin että Verstappen sai toivomansa paremmat sopimuksen purkuehdot vastineeksi sopimuksen pidentämisestä. Molemmat hyötyvät: jos menestystä tulee, Verstappen jatkaa pitkään, jos ei tule, Verstappen pääsee helpommin pois tallista.
Tässä vielä villi veikkaus kauden 2019 tallipaikoista:
Ferrari: Vettel - Bottas
Mercedes: Hamilton - Ricciardo
Red Bull: Verstappen - Sainz
Tätä voivat vielä sekoittaa ainakin seuraavat:
- Ocon (Mercedekselle?)
- Kubica (Ferrarille?)
- Räikkönen (jatkaako vielä vuoden, jonka jälkeen Leclerc Ferrarille?)
- Hamilton (taas tuli spekulointia lopettamisesta, jos voittaa mestaruuden, jääkö 2018 viimeiseksi vuodeksi?)
McLarenilla todennäköisesti Alonso - Vandoorne, ellei Norrista harkita.
Renaultilla Hülkenberg ja joku toinen. Todennäköisesti Renault nousee vähitellen hyvin lähelle kärkeä.
Sainz pääsi nopeasti Renaultilla lähelle Hülkenbergin vauhtia, mutta ainoastaan lähelle. Hülkenbergin osakkeet tuntuvat taas olevan nousussa, kun Sainz on jäänyt taakse.
~kirja
Kaikkea ei voi saada.