Viime viikonlopun huhut ovat nyt Autosportin mukaan toteutumassa:
- Sainz Toro Rossosta Renaultille
- Toro Rosso Renaultista Hondan moottoreihin
- McLaren Hondasta Renaultin moottoreihin
McLaren on ilmeisesti harkinnut oman moottorin valmistamista muutaman vuoden päästä. Se kuulostaisi järkevältä - sanoin aiemmin, että Renault-vaihto ei pitkällä tähtäimellä kannattaisi, mutta väliaikainen vaihto ennen oman moottorin valmistamista olisi toinen juttu.
Renault ei halua toimittaa moottoreita useammalle tallille kuin nyt, Honda ei halua lähteä sarjasta eivätkä FIA-pomot halua Hondan lähtevän. Toro Rosson luopuminen Renaultista ja vaihtaminen Hondaan ratkaisisi nämä ongelmat.
Toro Rosso ei taistele menestyksestä, vaan on lähinnä kuskien kasvattajatalli Red Bullille. Siispä tulosten huononeminen ei ole suuri haitta. Lisäksi Red Bull voisi parin vuoden kuluttua valita, kummalla moottorilla ajaa - Renaultilla (nykyinen) vai Hondalla (Toro Rosson moottori) sen mukaan, kumpi on silloin parempi. Red Bullhan ei enää ole Renaultille ykköstalli Renaultin palattua itse sarjaan.
Renaultilla ei olisi mitään tarvetta suostua vaihtoon, mutta Sainzin saaminen voisi ratkaista sen. On puhuttu sekä vuoden lainasta että oikeasta sopimuksesta - saa nähdä, mitä tulee. Ricciardon lähdöstä kauden 2018 jälkeen on huhuttu niin paljon, että varmasti Red Bull haluaa pitää riveissään jonkun kuljettajan, jonka voisi nostaa emotalliin, jos Ricciardo lähtee.
Toro Rosson vapaan paikan kohtalo on sitten kiinnostava kysymys. Gasly kuulostaisi luonnolliselta, mutta jostain syystä Red Bull ei ole aikoihin vaikuttanut kovin kiinnostuneelta. Hondan tukema Matsushita olisi mahdollinen, mutta lisenssiehdot eivät vielä täyty. Vai löytyisikö joku kuski heidän ohjelmiensa ulkopuolelta?
Kubicaa huhuttiin Massan tilalle Williamsille. Massan lähdöstä on huhuttu aika paljon, eivätkä
tällaiset haastattelut heikennä huhumyllyä. Toivottavasti Kubican paluu toteutuisi!
Wehrleinin tilanne vaikuttaa nyt heikolta. On sääli, jos hänen tasoiselleen kuljettajalle ei löydy ajopaikkaa. Force India on antanut vahvoja lausuntoja siitä, että sekä Pérez että Ocon jatkavat, joten vaihtoehdot ovat lähinnä Williams (Massan paikka), Toro Rosso (Sainzin paikka) ja Sauber, jos Ericssonin tukijat kyllästyisivät. Jokainen näistä vaikuttaa epätodennäköiseltä.
MajorGrillo kirjoitti:Viime kaudella Verstappen oli niskanpäällä Ricciardosta mutta tällä hetkellä Verstappenilla 66 pistettä ja 144 pistettä Ricciardolla, jolla aussi on Räikköstäkin korkeammalla kuljettajien pisteissä, ja on näin niskan päällä.
Vaikka Ricciardolla on enemmän pisteitä, on vaikea nähdä hänen olleen tällä kaudella Verstappenia parempi. Hän on kyllä erittäin komeasti aina ottanut niin hyvät sijoitukset kuin mahdollista, mutta lähes aina kun molemmat ovat päässeet ajamaan ilman ongelmia on Verstappen ollut edellä.
Aika-ajoissa Verstappen on 9 kertaa ollut parempi, Ricciardo 4 kertaa. Toisaalta juuri aika-ajot ovat olleet Ricciardon suurin heikkous tällä kaudella, joten on parempi katsoa kilpailujen tuloksia.
- Australia: Verstappen viides, Ricciardon auto hajoaa
- Kiina: Verstappen kolmas, Ricciardo neljäs (Verstappen lähti ruudusta 19)
- Bahrain: Ricciardo viides, Verstappenin auto hajoaa
- Venäjä: Verstappen viides, Ricciardon auto hajoaa
- Espanja: Ricciardo kolmas, Verstappen keskeyttää Bottaksen aiheuttamaan avausmutkan kolariin
- Monaco: Ricciardo kolmas, Verstappen viides
- Kanada: Ricciardo kolmas, Verstappenin auto hajoaa
- Azerbaidzan: Ricciardo voittaa, Verstappenin auto hajoaa
- Itävalta: Ricciardo kolmas, Verstappen keskeyttää teknisten vikojen + kolarin takia
- Britannia: Verstappen neljäs, Ricciardo viides
- Unkari: Verstappen viides, Ricciardo keskeyttää Verstappenin ajettua päin
- Belgia: Ricciardo kolmas, Verstappenin auto hajoaa
- Italia: Ricciardo neljäs, Verstappen kymmenes kolarien takia
Kisoissa, joissa molemmat ovat päässeet ongelmitta maaliin (Italiaa en siis laskenut), Verstappen on saanut 37 ja Ricciardo 37 pistettä.
Entä jos katsotaan, kumpi on ollut edellä silloin, kun tallikaveri on keskeyttänyt? En huomioinut kilpailuja, joissa toinen on keskeyttänyt heti alussa (Espanja, Itävalta - VER, Unkari - RIC) tai tippunut heti hännille auton ongelmien takia (Australia, Azerbaidzan - RIC).
- Bahrain: Verstappen edellä
- Venäjä: Verstappen edellä
- Kanada: Verstappen edellä
- Belgia: Verstappen edellä
En ole mikään Verstappenin himokannattaja - hän on mielestäni ylimielinen eikä kunnioita toisia kuljettajia. Silti mielestäni Verstappen on ollut tällä kaudella selvästi Ricciardoa parempi. Ricciardo on tarttunut jokaiseen saamaansa mahdollisuuteen päästä palkintopallille, mutta vaikka hän johtaa Verstappenia pisteissä, hän on suuressa osassa kilpailuita ollut Verstappenia hitaampi.
~kirja
Kaikkea ei voi saada.