F1-kausi 2017

Keskustelua Formuloiden kuninkuusluokasta

Valvoja: Tuomaristo

Re: F1-kausi 2017

ViestiKirjoittaja kirja » 05.09.2017 17.32

En kyllä millään usko, että esimerkiksi Verstappen tulisi Bottaksen tilalle. Vaikka sopimusta ei ole vielä julkaistu, pidän jatkoa äärimmäisen todennäköisenä. Toinen kysymys on sitten, mitä ensi kauden jälkeen.

Miksi Mercedes haluaisi Bottaksen tilalle esim. Verstappenin? Nykykaksikkokin on tuomassa molempia mestaruuksia (Vettel toki antaa Hamiltonille tiukan vastuksen, mutta kyllä Mercedeksen auto vaikuttaa olevan riittävästi parempi) ja Bottas on osoittanut, että hän ei ole paljon Hamiltonia perässä. Kaksikko tulee hyvin toimeen, mitä Rosberg-Hamilton-aikakauden jälkeen taatusti arvostetaan. Molemmilla Verstappeneilla on itsekkään kuljettajan maineet, eivätkä Josin julkisuudessa antamat negatiiviset kommentit tallistaan lisää luottamusta siihen, että yhteispeli toimisi. Bottas sen sijaan vaikuttaa varsin lojaalilta. Lisäksi Verstappenilla on sopimus kauteen 2019, ja sen rikkominen vaatisi vähintäänkin satoja miljoonia. Miksi Mercedes siihen ryhtyisi?

Miksi Red Bull olisi valmis luovuttamaan Verstappenin McLarenille? Heillä on erinomainen kaksikko, ja jos auto saadaan paremmaksi, kumpi tahansa voi voittaa mestaruuden. Verstappen on ollut hienoisesti niskan päällä, ja häntä varmaankin pidetään Ricciardoa potentiaalisempana (vaikka Ricciardokin on kovan luokan kuski). Toro Rosson kaksikosta Kvyat on osoittanut olevansa erittäin nopea, mutta hänen itseluottamuksensa on ollut pitkään täysin kadoksissa, ja Sainzin ylle on tällä kaudella tullut entistä enemmän kysymysmerkkejä - mistä he siis saisivat korvaajan? Etenkin kun Ricciardoa on huhuttu kaudeksi 2019 muualle, Red Bull haluaa taatusti pitää kynsin ja hampain kiinni Verstappenista. Sopimuksen purkaminen tulisi taatusti erittäin kalliiksi.

En siis millään usko, etteikö Bottas saisi jatkosopimusta. Pitäisin Bottasta tällä hetkellä myös suosikkina Mercedekselle kaudeksi 2019.

Mitä sen sijaan mahtaa tehdä McLaren? Vaikka aiemmin näytti jo selvältä, että he jatkavat Hondan kanssa, tuoreiden huhujen ja haastattelujen valossa vaihto Renaultiin vaikuttaa hyvin todennäköiseltä. Vaikka se lyhyellä aikavälillä tuottaakin paremman tuloksen, pidän sitä pitkällä aikavälillä heikkona päätöksenä. Toisaalta eivät he kovin pitkään voi enää taapertaa. Renaultiin vaihto saisi taatusti Alonsonkin jatkamaan tallissa, vaikka pidän jatkoa todennäköisenä, vaikka moottorina olisi edelleen Honda.

Mitä vaihtoehtoja Alonsolla olisi?
- Ferrari: heillä on jo Vettel ja se riittää (Räikkösenkin sopimus toki on julkaistu, mutta vaikka ei olisi en näe että Ferrarilla olisi ollut tilaa Alonsolle), Alonso ei ole saanut hyvän joukkuepelaajan mainetta
- Mercedes: Bottas on erinomainen tallikaveri Hamiltonille, on vaikea nähdä Hamiltonin ja Alonson tulevan toimeen
- Red Bull: heillä on erinomainen ja nuori kaksikko, Alonsoa ei tarvita
- Renault: he ovat sanoneet, etteivät he ensi vuonna taistele mestaruudesta, vaan tavoite oli asetettu muutaman vuoden päähän => Alonson palkkaan kuluvat rahat voi käyttää auton kehitykseen

Jäljelle jäävät Williams, McLaren ja sarjan vaihto. Alonso on toistuvasti sanonut haluavansa jatkaa F1:ssä, joten pidän McLaren-jatkoa hyvin todennäköisenä.

Kiinnostavampaa on pohtia Williamsin tilannetta. Stroll jatkanee tallissa, mutta Massan lopettamisesta on kuulunut alati vahvistuvia huhuja. Kuka tilalle?
- Pérez tai Ocon? Force Indialla on erinomainen kaksikko, mutta ovatko heidän välinsä kunnossa jatkuvan kolaroinnin jälkeen? Tuumiiko tallin johto, että parempi antaa toisen mennä?
- Wehrlein? Lupaava kuljettaja, joka ansaitsisi paremman tallin. Kuitenkin hieman katsomaton kortti johtavaksi kuljettajaksi. Lisäksi Williamsin ja Martinin sopimuksen mukaan ainakin toisen kuljettajan on oltava vähintään 25 vuotta, joten sopimus pitäisi neuvotella uusiksi.
- Sainz? Kuulemma Toro Rosso voi luopua Sainzista, jos korvaus on riittävä, ja Strolleillahan rahaa riittää. Haluaako Sainz kuitenkaan siirtyä Williamsiin, joka ei varsinaisesti olisi askel ylöspäin? Ricciardoa on vahvasti huhuttu pois Red Bullilta ensi kauden jälkeen, joten lienee heidän intresseissään pitää Sainz remmissä mukana, jos Ricciardo lähtee.
- Kubica? Onko liian riskialtis kortti?
- Alonso? Strolleilta löytyy edelleen rahaa, mutta on vaikea uskoa Alonson haluavan Williamsille. Kyllähän McLaren todennäköisemmin palaa huipulle kuin Williams.

Entä Renault? Lienee selvä, ettei Palmer jatka, mutta kuka Hülkenbergin tallikaveriksi? Toivoisin, että valinta olisi Kubica. Ennen onnettomuuksiaan häntä pidettiin aivan Hamiltonin ja Alonson tasoisena kuljettajana, mutta sitten kävi mitä kävi. Nyt hän on ajanut testejä, ja lausuntojen mukaan testien tarkoitus oli arvioida Kubican mahdollisuutta palata ja testit kuulemma menivät lupaavasti. Jossain jutussa todettiin, että suurimmat kysymysmerkit liittyvät lähtöihin ym. eli tilanteisiin, joissa vaaditaan nopeita reaktioita ja hienovaraisia liikkeitä. Renault on mennyt niin pitkälle Kubican kanssa, että he taatusti harkitsevat puolalaista tosissaan. Riskejähän Kubican valinnassa on, ja on vaikea sanoa, onko hän ykkösvaihtoehto.

Muita vaihtoehtoja olisivat sitten Sainz, Pérez ja Ocon riippuen siitä, haluaako Force India luopua jommastakummasta ja jos haluaa, kummasta. Jos Pérez tai Ocon on saatavilla, luulisin, että se olisi ykkösvaihtoehto. Sainzin päällä sen sijaan on kysymysmerkkejä tämän kauden suoritusten takia. Toivon kuitenkin, että valinta olisi Kubica, joka ansaitsisi uuden mahdollisuuden.

(Jos Kubica ei mene Renaultille, vaihtoehtoja ovat lähinnä McLaren, jos Alonso ei jostain kumman syystä jatka, Williams ja Force India, jos he luopuvat toisesta kuskistaan.)

Entä Sauber? Wehrlein on kiistatta ollut Ericssonia parempi, mutta ruotsalaisen tukijat käytännössä omistavat tallin, ja julkisuudessa on ollut huhuja, että häntä suositaan selvästi Wehrleinin kustannuksella. Mielestäni Ericsson on neljän F1-vuotensa aikana kehittynyt paljon ja on jo kohtalainen kuski, mutta eiköhän hänen potentiaalinsa ole jo nähty. Rahahanojen takia on kuitenkaan vaikea nähdä hänen tippuvan pois, joten jos Williams-paikkaa ei aukea, hän jatkanee Sauberilla.

Toinen Sauber-paikka mennee Ferrari-yhteistyön myötä Leclercille tai Giovinazzille. Jälkimmäisen on Ferrari sanonut olevan ensisijainen vaihtoehto, mutta ensin mainittu on vaikuttanut potentiaalisemmalta. Wehrlein jäisi siis ilman paikkaa ja joutuu toivomaan, että Williamsille tai Force Indialle (ehkä jopa Renaultille) pääsisi. Toivottavasti jostain aukeaa paikka.

Pérez on viime vuosina näyttänyt kehittyneensä McLaren-ajoistaan, mutta Ocon-hölmöilyt ovat mielestäni laskeneet hänen osakkeitaan. Meksikolainen on vaikuttanut kaikkea muuta kuin kypsältä joukkuepelaajalta. En silti vielä hylkäisi hänen mahdollisuuksiaan päästä urallaan vielä uudestaan johonkin kärkitalliin. Grosjeanin mahdollisuudet ovat sen sijaan mielestäni melko vähäiset. Ajoittain hän on väläytellyt, mutta vielä useammin hän on näyttäytynyt negatiivisena valittajana, joka on Magnusseniakin vastaan vaikeuksissa. En yllättyisi, jos ensi kausi jäisi hänen viimeisekseen sarjassa.

Kaudesta 2019 on pitkään puhuttu mielenkiintoisena sen takia, että monen huippunimen sopimukset päättyvät sitä ennen. Nythän suuria muutoksia ei ole hetkeen nähty. Vettel kuitenkin teki kolmevuotisen jatkon ja Verstappenillakin on jo sopimus kaudesta 2019, joten saa nähdä, tapahtuuko lopulta kovin suuria muutoksia (Ricciardoanhan on eniten huhuttu siirtyvän). Pérez, Grosjean, Sainz ja kumppanit ovat pitkään odottaneet, josko jostain kärkitallista vapautuisi paikka - saa nähdä, kannattaako pitkä odotus vai hypätäänkö ikään kuin heidän ikäluokkansa yli pykälän nuorempiin. Hülkenbergillä on hyvä paikka Renaultilla, jonka kehitys on ollut nopeaa, mutta muiden tilanne näyttää huonommalta.

Toki Vettel ja Hamilton voivat sekoittaa paikkaa tekemällä Rosbergit. En tiedä, kuinka paljon tilastot merkitsevät Vettelille, mutta en olisi kovin yllättynyt, jos hän lopettaa kesken sopimuskautensa. Totta kai hän haluaa voittaa mestaruuden Ferrarille, mutta jos hän siihen pystyy, haluaako hän jahdata Schumacherin ennätyksiä? Mark Webber totesi aikoinaan jossain haastattelussa, että Vettel on tehnyt kaiken nuorena: päässyt F1-sarjaan, perustanut perheen... Ei olisi yllätys, jos hän myös lopettaisi suht nuorena. Hamiltoninkaan on vaikea nähdä tekevän esimerkiksi Alonsoja eli jatkamaan, vaikka ei pääsisi kärkiautoihin. Jommankumman lopettaminen esim. vuoden 2019 jälkeen pistäisi pakan aivan sekaisin.

Sanotaan myös, että talleja tuntuu olevan aivan liian vähän. Buemin, Kobayashin, Nasrin ja Glockin kaltaisille entisille kuskeille ei riitä tilaa, ja nuoret lupaukset Gasly, Leclerc ja Giovinazzi ovat vaikeuksissa yrittäessään saada jostain tallipaikkaa. Edes niinkään lupaava kuljettaja kuin Robin Frijns ei ole saanut näyttöpaikkaa, ja kohta taitaa olla liian myöhäistä. Ei siis ihme, että FIA on julkisuudessa antanut lausuntoja, joiden mukaan he haluavat lisää talleja. Hyviä kuljettajia on yksinkertaisesti liikaa paikkoihin nähden, ja nuorten lupausten on vaikea kilpailla jo tasonsa osoittaneita vastaan.

~kirja
Kaikkea ei voi saada.
Avatar
kirja
Vanha ja väsynyt
 
Viestit: 2649
Liittynyt: 07.08.2007 17.52

Re: F1-kausi 2017

ViestiKirjoittaja MajorGrillo » 05.09.2017 22.08

En näe itsekään syytä miksi mersu ei haluaisi Bottaksen jatkavan. Toton kommentit; "tottakai seuraamme kaikkia lupaavia kuljettajia kuten Ocon, Verstappen ja Ricciardo) ja vain vuoden huhuttu jatko ei kieli luottamusta suomalaista kohtaan. Ei F1:ssä tapana ole ollut solmia vuoden sopimuksia. Ihan kuin ovea pidettäisiin aukia jollekin toiselle kuskille..

Viime kaudella Verstappen oli niskanpäällä Ricciardosta mutta tällä hetkellä Verstappenilla 66 pistettä ja 144 pistettä Ricciardolla, jolla aussi on Räikköstäkin korkeammalla kuljettajien pisteissä, ja on näin niskan päällä. Verstappenilla sekä hänen isällään on mennyt jo hermo jatkuviin Red Bullin ongelmiin. En ihmettelisi jos olisivat "tyrkyttäneet" itseään mersulle.
"Saku Koivu is a MAN among men. He was an inspiration, a mentor, a friend, and an unbelievable competitor. He showed me what it meant to be"
-Sheldon Souray
Avatar
MajorGrillo
Mr Urheilu
 
Viestit: 422
Liittynyt: 18.11.2016 23.09

Re: F1-kausi 2017

ViestiKirjoittaja kirja » 09.09.2017 20.03

Viime viikonlopun huhut ovat nyt Autosportin mukaan toteutumassa:
- Sainz Toro Rossosta Renaultille
- Toro Rosso Renaultista Hondan moottoreihin
- McLaren Hondasta Renaultin moottoreihin

McLaren on ilmeisesti harkinnut oman moottorin valmistamista muutaman vuoden päästä. Se kuulostaisi järkevältä - sanoin aiemmin, että Renault-vaihto ei pitkällä tähtäimellä kannattaisi, mutta väliaikainen vaihto ennen oman moottorin valmistamista olisi toinen juttu.

Renault ei halua toimittaa moottoreita useammalle tallille kuin nyt, Honda ei halua lähteä sarjasta eivätkä FIA-pomot halua Hondan lähtevän. Toro Rosson luopuminen Renaultista ja vaihtaminen Hondaan ratkaisisi nämä ongelmat.

Toro Rosso ei taistele menestyksestä, vaan on lähinnä kuskien kasvattajatalli Red Bullille. Siispä tulosten huononeminen ei ole suuri haitta. Lisäksi Red Bull voisi parin vuoden kuluttua valita, kummalla moottorilla ajaa - Renaultilla (nykyinen) vai Hondalla (Toro Rosson moottori) sen mukaan, kumpi on silloin parempi. Red Bullhan ei enää ole Renaultille ykköstalli Renaultin palattua itse sarjaan.

Renaultilla ei olisi mitään tarvetta suostua vaihtoon, mutta Sainzin saaminen voisi ratkaista sen. On puhuttu sekä vuoden lainasta että oikeasta sopimuksesta - saa nähdä, mitä tulee. Ricciardon lähdöstä kauden 2018 jälkeen on huhuttu niin paljon, että varmasti Red Bull haluaa pitää riveissään jonkun kuljettajan, jonka voisi nostaa emotalliin, jos Ricciardo lähtee.

Toro Rosson vapaan paikan kohtalo on sitten kiinnostava kysymys. Gasly kuulostaisi luonnolliselta, mutta jostain syystä Red Bull ei ole aikoihin vaikuttanut kovin kiinnostuneelta. Hondan tukema Matsushita olisi mahdollinen, mutta lisenssiehdot eivät vielä täyty. Vai löytyisikö joku kuski heidän ohjelmiensa ulkopuolelta?

Kubicaa huhuttiin Massan tilalle Williamsille. Massan lähdöstä on huhuttu aika paljon, eivätkä tällaiset haastattelut heikennä huhumyllyä. Toivottavasti Kubican paluu toteutuisi!

Wehrleinin tilanne vaikuttaa nyt heikolta. On sääli, jos hänen tasoiselleen kuljettajalle ei löydy ajopaikkaa. Force India on antanut vahvoja lausuntoja siitä, että sekä Pérez että Ocon jatkavat, joten vaihtoehdot ovat lähinnä Williams (Massan paikka), Toro Rosso (Sainzin paikka) ja Sauber, jos Ericssonin tukijat kyllästyisivät. Jokainen näistä vaikuttaa epätodennäköiseltä.

MajorGrillo kirjoitti:Viime kaudella Verstappen oli niskanpäällä Ricciardosta mutta tällä hetkellä Verstappenilla 66 pistettä ja 144 pistettä Ricciardolla, jolla aussi on Räikköstäkin korkeammalla kuljettajien pisteissä, ja on näin niskan päällä.

Vaikka Ricciardolla on enemmän pisteitä, on vaikea nähdä hänen olleen tällä kaudella Verstappenia parempi. Hän on kyllä erittäin komeasti aina ottanut niin hyvät sijoitukset kuin mahdollista, mutta lähes aina kun molemmat ovat päässeet ajamaan ilman ongelmia on Verstappen ollut edellä.

Aika-ajoissa Verstappen on 9 kertaa ollut parempi, Ricciardo 4 kertaa. Toisaalta juuri aika-ajot ovat olleet Ricciardon suurin heikkous tällä kaudella, joten on parempi katsoa kilpailujen tuloksia.

- Australia: Verstappen viides, Ricciardon auto hajoaa
- Kiina: Verstappen kolmas, Ricciardo neljäs (Verstappen lähti ruudusta 19)
- Bahrain: Ricciardo viides, Verstappenin auto hajoaa
- Venäjä: Verstappen viides, Ricciardon auto hajoaa
- Espanja: Ricciardo kolmas, Verstappen keskeyttää Bottaksen aiheuttamaan avausmutkan kolariin
- Monaco: Ricciardo kolmas, Verstappen viides
- Kanada: Ricciardo kolmas, Verstappenin auto hajoaa
- Azerbaidzan: Ricciardo voittaa, Verstappenin auto hajoaa
- Itävalta: Ricciardo kolmas, Verstappen keskeyttää teknisten vikojen + kolarin takia
- Britannia: Verstappen neljäs, Ricciardo viides
- Unkari: Verstappen viides, Ricciardo keskeyttää Verstappenin ajettua päin
- Belgia: Ricciardo kolmas, Verstappenin auto hajoaa
- Italia: Ricciardo neljäs, Verstappen kymmenes kolarien takia

Kisoissa, joissa molemmat ovat päässeet ongelmitta maaliin (Italiaa en siis laskenut), Verstappen on saanut 37 ja Ricciardo 37 pistettä.

Entä jos katsotaan, kumpi on ollut edellä silloin, kun tallikaveri on keskeyttänyt? En huomioinut kilpailuja, joissa toinen on keskeyttänyt heti alussa (Espanja, Itävalta - VER, Unkari - RIC) tai tippunut heti hännille auton ongelmien takia (Australia, Azerbaidzan - RIC).

- Bahrain: Verstappen edellä
- Venäjä: Verstappen edellä
- Kanada: Verstappen edellä
- Belgia: Verstappen edellä

En ole mikään Verstappenin himokannattaja - hän on mielestäni ylimielinen eikä kunnioita toisia kuljettajia. Silti mielestäni Verstappen on ollut tällä kaudella selvästi Ricciardoa parempi. Ricciardo on tarttunut jokaiseen saamaansa mahdollisuuteen päästä palkintopallille, mutta vaikka hän johtaa Verstappenia pisteissä, hän on suuressa osassa kilpailuita ollut Verstappenia hitaampi.

~kirja
Kaikkea ei voi saada.
Avatar
kirja
Vanha ja väsynyt
 
Viestit: 2649
Liittynyt: 07.08.2007 17.52

Re: F1-kausi 2017

ViestiKirjoittaja MajorGrillo » 13.09.2017 17.59

Vuoden jatko Bottakselle. Toivotaan näyttöjä mersun suuntaan, että jatkaa siellä ensi kaudenkin jälkeen..
"Saku Koivu is a MAN among men. He was an inspiration, a mentor, a friend, and an unbelievable competitor. He showed me what it meant to be"
-Sheldon Souray
Avatar
MajorGrillo
Mr Urheilu
 
Viestit: 422
Liittynyt: 18.11.2016 23.09

Re: F1-kausi 2017

ViestiKirjoittaja kirja » 13.09.2017 19.31

Upea juttu. Edelleen kaksi suomalaista ajaa aivan sarjan kärkitalleissa.

Autosport tiesi kertoa Honda-McLaren-Renault-Toro Rosso- Red Bull -uutisista myös seuraavaa:

- Renaultin ja McLarenin sopimus on kolmevuotinen

Nykyiset moottorisäädökset ovat voimassa vielä kolme vuotta. Kolmevuotinen sopimus jättää siis oven auki oman moottorin tekemiselle seuraavien säädösten alkuun.

- Sainzin Renault-sopimus on lainasopimus

Red Bull voi tarpeen vaatiessa siirtää Sainzin ensi kauden jälkeen Red Bullille, jos jompikumpi nykyisistä kuljettajista lähtee. Toisaalta Renaultilla on vapaa paikka vuodelle 2019, ja jos kehitys jatkuu samanlaisena, paikka saattaa houkutella todellisia huippunimiä.

- Verstappenilla on mahdollisuus purkaa vuotta 2019 koskeva sopimus, jos Red Bullin menestys ei täytä tiettyjä kriteerejä

Edessä on siis tärkeä vuosi Red Bullille. Kriteerien voisi kuvitella olevan esim. luokkaa top 3 -talli. McLarenista uudella moottorilla ei tiedä ja myös Renault voi vähitellen lähestyä kärkeä, eli itsestäänselvyys ehdon täyttyminen ei ole. Red Bull taatusti haluaa pitää Verstappenista kynsin ja hampain kiinni eli sopimusta ei ostamalla rikota.

Ricciardo muuten totesi haastattelussaan Autosportille, että hän haluaisi voittaa mestaruuden RB:lle, mutta tallin on vakuutettava hänet siitä, että se on mahdollista (eli siis parannettava tästä kaudesta). Hänelle olisi taatusti paljon ottajia muuallakin.

~kirja
Kaikkea ei voi saada.
Avatar
kirja
Vanha ja väsynyt
 
Viestit: 2649
Liittynyt: 07.08.2007 17.52

Re: F1-kausi 2017

ViestiKirjoittaja MajorGrillo » 14.09.2017 00.38

Mclaren on Ferrarin jälkeen toiseksi arvokkain talli (800milj arvoltaan, Ferrari 1,1 biljoonaa). Renaultin moottoreilla voivat pärjätä yllättävänkin hyvin. Parissa kilpailussa moottorista huolimatta Alonso on päässyt yllättävän korkealle. Oman moottorin teko olisi paras ja luontevin asia, onhan mäkillä nopeita autoja muissakin sarjoissa.

Kuva

Villi veikkaus on, että kaudella 2019 Ferrarille siirtyy Ricciardo ja Verstappen Mercedekselle. Näillä nykyisillä esityksillä siis. Ricciardo tarvittaessa tyytyy olemaan kakkoskuski ja Verstappen sopii haastamaan Hamiltonia. Kunhan eivät kiilaa toisiaan ulos radalta. Valtterilla olisi sitten saumaa ehkä päästä Red Bullille. Ehkäpä Sainzin pariksi?
"Saku Koivu is a MAN among men. He was an inspiration, a mentor, a friend, and an unbelievable competitor. He showed me what it meant to be"
-Sheldon Souray
Avatar
MajorGrillo
Mr Urheilu
 
Viestit: 422
Liittynyt: 18.11.2016 23.09

Re: F1-kausi 2017

ViestiKirjoittaja MajorGrillo » 14.09.2017 12.31

Renaultin ja Red Bullin moottorisopimus katkeaa ensi kauden jälkeen. Toivottavasti Bottas ei joudu Red Bullille silloin, varsinkaan jos joutuvat käyttämään Hondan moottoreita. Näin tosin tuskin käy, vaan silloin luultavasti luopuvat F1:stä kokonaan.
"Saku Koivu is a MAN among men. He was an inspiration, a mentor, a friend, and an unbelievable competitor. He showed me what it meant to be"
-Sheldon Souray
Avatar
MajorGrillo
Mr Urheilu
 
Viestit: 422
Liittynyt: 18.11.2016 23.09

Re: F1-kausi 2017

ViestiKirjoittaja Pedrosa » 15.09.2017 22.36

Hienoa et Bottas sai jatkosopimuksen Mersulle!
Pedrosa
Maailmanmestari
 
Viestit: 182
Liittynyt: 29.06.2015 10.31

Re: F1-kausi 2017

ViestiKirjoittaja vilsu » 16.09.2017 22.58

Singaporen aika-ajoissa Vettel paalulle, Räikkönen neljäs ja Bottas kuudes.
"Parisuhteessa eläminen on kuin autolla ajo. Se on parasta kun kaksi ihmistä tekee sitä, mutta onnistuu se yksinkin. Itse ajan polkupyörällä." - Matti Kyllönen
vilsu
Matti Nykänen
 
Viestit: 3365
Liittynyt: 19.09.2008 11.05

Re: F1-kausi 2017

ViestiKirjoittaja vilsu » 17.09.2017 12.47

Sergio Perez ja Esteban Ocon jatkavat Force Indian kuljettajina ensi kaudella.
"Parisuhteessa eläminen on kuin autolla ajo. Se on parasta kun kaksi ihmistä tekee sitä, mutta onnistuu se yksinkin. Itse ajan polkupyörällä." - Matti Kyllönen
vilsu
Matti Nykänen
 
Viestit: 3365
Liittynyt: 19.09.2008 11.05

Re: F1-kausi 2017

ViestiKirjoittaja MajorGrillo » 17.09.2017 17.03

Ei kestänyt Vettelin pää, vaan rysäytti Kimin ja Verstappenin pois kisasta sekä lopulta itsensäkin. Mersut kiittää ja ovat matkalla molempiin mestaruuksiin.
"Saku Koivu is a MAN among men. He was an inspiration, a mentor, a friend, and an unbelievable competitor. He showed me what it meant to be"
-Sheldon Souray
Avatar
MajorGrillo
Mr Urheilu
 
Viestit: 422
Liittynyt: 18.11.2016 23.09

Re: F1-kausi 2017

ViestiKirjoittaja vilsu » 17.09.2017 20.18

Bottas kuitenkin kolmas ja jatkaa hienoa kauttaan.
"Parisuhteessa eläminen on kuin autolla ajo. Se on parasta kun kaksi ihmistä tekee sitä, mutta onnistuu se yksinkin. Itse ajan polkupyörällä." - Matti Kyllönen
vilsu
Matti Nykänen
 
Viestit: 3365
Liittynyt: 19.09.2008 11.05

Re: F1-kausi 2017

ViestiKirjoittaja MajorGrillo » 19.09.2017 15.32

Viime aikoina Valtteri jäänyt kuitenkin puolta sekuntia aika-ajoissa Hamiltonille. Nyt on parannettava tai Mersu tekee hyvissä ajoin sopimuksen kaudesta 2019 toisen kuskin kanssa.
"Saku Koivu is a MAN among men. He was an inspiration, a mentor, a friend, and an unbelievable competitor. He showed me what it meant to be"
-Sheldon Souray
Avatar
MajorGrillo
Mr Urheilu
 
Viestit: 422
Liittynyt: 18.11.2016 23.09

Re: F1-kausi 2017

ViestiKirjoittaja vilsu » 26.09.2017 19.54

Pierre Gasly korvaa Daniil Kvjatin Toro Rosson kisakuljettajina seuraavissa kilpailuissa. Haluavat tallissa testata Gaslyä, joka ilmeisesti olisi tulossa ensi kaudelle Sainzin korvaajaksi.
"Parisuhteessa eläminen on kuin autolla ajo. Se on parasta kun kaksi ihmistä tekee sitä, mutta onnistuu se yksinkin. Itse ajan polkupyörällä." - Matti Kyllönen
vilsu
Matti Nykänen
 
Viestit: 3365
Liittynyt: 19.09.2008 11.05

Re: F1-kausi 2017

ViestiKirjoittaja MajorGrillo » 30.09.2017 20.45

Bottas jäi Malesian aika-ajoissa 0,7 sekuntia tallikaveri Hamiltonista. Ero on huolestuttavan iso.

Michael Schumacher totesi aikanan, ettei nykyautoilla saa ajamalla useiden kymmenien eroa tasavertaiseen autoon. Hamiltonilla on vielä vanhempie osia autossa kun Valtterilla.
"Saku Koivu is a MAN among men. He was an inspiration, a mentor, a friend, and an unbelievable competitor. He showed me what it meant to be"
-Sheldon Souray
Avatar
MajorGrillo
Mr Urheilu
 
Viestit: 422
Liittynyt: 18.11.2016 23.09

Re: F1-kausi 2017

ViestiKirjoittaja MajorGrillo » 01.10.2017 18.54

Räikkönen totesi ennen starttia, että toivottavasti kisa kestää pidempään kuin 100 metriä. No ei kestänyt, kun ei päässyt edes starttaamaan vian takia. Räkän ja Vettelin autot vaihtuneet kisan alla? Noh, kikkailuista huolimatta Ferari ei todennäköisesti voita pokaalin pokaalia tällä kaudella.

Max Verstappen voitti itse kisan ennen Hamiltonia ja Ricciardoa. Hamiltom ei ede yrittänyt puristaa voittoon. Kunhan Vettel pysyi takana.
"Saku Koivu is a MAN among men. He was an inspiration, a mentor, a friend, and an unbelievable competitor. He showed me what it meant to be"
-Sheldon Souray
Avatar
MajorGrillo
Mr Urheilu
 
Viestit: 422
Liittynyt: 18.11.2016 23.09

Re: F1-kausi 2017

ViestiKirjoittaja Volmari » 01.10.2017 22.14

Räikkönen sanoi silloinen ennen starttia radioon, että akku on tyhjä. Omituista tuolla tasolla. Eikö Ferrarilla ole tiimissään huoltomiestä, jonka tehtävänä on pistää akut yöksi lataukseen. Jossain varakkaammassa tallissa hankittaisiin autoihin vähintään kuuden vuoden välein uusi akku, jotta ei tarvitse olla joka välissä lataamassa. Tai jos uusikin akku menettää virtansa, on syytä epäillä, että sähköjohdot vuotavat virtaa auton runkoon. Silloin auto ajetaan lähimmälle autosähkömiehelle korjattavaksi.
Volmari
Elävä legenda
 
Viestit: 1954
Liittynyt: 21.08.2015 21.45

Re: F1-kausi 2017

ViestiKirjoittaja vilsu » 08.10.2017 12.27

Suzukassa kisattu. Hamilton voittoon, Verstappen toinen ja Ricciardo kolmas. Suomalaisittain Bottas niukasti neljäs ja Räikkönen viides.
"Parisuhteessa eläminen on kuin autolla ajo. Se on parasta kun kaksi ihmistä tekee sitä, mutta onnistuu se yksinkin. Itse ajan polkupyörällä." - Matti Kyllönen
vilsu
Matti Nykänen
 
Viestit: 3365
Liittynyt: 19.09.2008 11.05

Re: F1-kausi 2017

ViestiKirjoittaja MajorGrillo » 14.10.2017 21.01

Schumin kerrotaan käyvän viimeistä taisteluaan. Aika on lopussa :-|
"Saku Koivu is a MAN among men. He was an inspiration, a mentor, a friend, and an unbelievable competitor. He showed me what it meant to be"
-Sheldon Souray
Avatar
MajorGrillo
Mr Urheilu
 
Viestit: 422
Liittynyt: 18.11.2016 23.09

Re: F1-kausi 2017

ViestiKirjoittaja Pedrosa » 15.10.2017 12.59

MajorGrillo kirjoitti:Schumin kerrotaan käyvän viimeistä taisteluaan. Aika on lopussa :-|


Eli hauta odottaa? :(
Pedrosa
Maailmanmestari
 
Viestit: 182
Liittynyt: 29.06.2015 10.31

EdellinenSeuraava

Paluu F1

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron