4/21: Venäjän GP (1.5.2016)Lopputulokset:- Koodi: Valitse kaikki
1 Nico Rosberg Mercedes 1:32:41.997 1
2 Lewis Hamilton Mercedes + 25.022 10
3 Kimi Räikkönen Ferrari + 31.998 3
4 Valtteri Bottas Williams + 50.217 2
5 Felipe Massa Williams + 1:14.527 4
6 Fernando Alonso McLaren + 1 kierr. 14
7 Kevin Magnussen Renault + 1 kierr. 17
8 Romain Grosjean Haas + 1 kierr. 15
9 Sergio Pérez Force India + 1 kierr. 6
10 Jenson Button McLaren + 1 kierr. 12
11 Daniel Ricciardo Red Bull + 1 kierr. 5
12 Carlos Sainz Jr. Toro Rosso + 1 kierr. 11
13 Jolyon Palmer Renault + 1 kierr. 18
14 Marcus Ericsson Sauber + 1 kierr. 22
15 Daniil Kvjat Red Bull + 1 kierr. 8
16 Felipe Nasr Sauber + 1 kierr. 19
17 Esteban Gutiérrez Haas + 1 kierr. 16
18 Pascal Wehrlein MRT + 2 kierr. 20
19 Max Verstappen Toro Rosso keskeytys 9
20 Sebastian Vettel Ferrari keskeytys 7
21 Nico Hülkenberg Force India keskeytys 13
22 Rio Haryanto MRT keskeytys 21
Mitä tästä viikonlopusta opittiin?Mercedes ja Nico Rosberg jyräävät voitosta voittoon, ja ennätysputket ovat uhattuna niin kuljettajien kuin valmistajien tilastossa. Mercedeksen kymmenes perättäinen voitto nostaa tallin jaetulle toiselle sijalle Ferrarin kauden 2002 voittoputken kanssa - ja enää yhden voiton päähän McLarenin kauden 1988 voittoputkesta. Toisaalta Rosberg itse on seitsemällä perättäisellä voitollaan nyt tasoissa Alberto Ascarin (1952-53) ja Michael Schumacherin (2004) kanssa. Edellä on enää Sebastian Vettel (2013), jolla peräkkäisiä voittoja kertyi parhaimmillaan peräti yhdeksän. Rosberg saavutti myön ensimmäistä kertaa urallaan 'grand slamin', johon vaaditaan GP:n voitto, paalupaikka, nopein kierros ja kilpailun johtaminen alusta loppuun.
Lewis Hamilton ei onnistu ajamaan ehjää kisaviikonloppua millään. Tällä kertaa ongelmat rajoittuivat aika-ajoon, ja kilpailussa Hamilton pääsi keskittymään (pieniä jäähdytysvesivuoto-ongelmia lukuun ottamatta) kilvanajoon. Toiseksi nouseminen kymmenenneltä lähtöpaikalta on olosuhteet huomioiden hyvä suoritus.
Ferrarin Sebastian Vettelin osalta kisa meni pipariksi jo ensimmäisissä mutkissa, kun Red Bullin Daniil Kvjat jyräsi saksalaisen takakonttiin kahdesti peräkkäin. Vettel on saanut kauden neljässä ensimmäisessä kilpailussa täyteen vain 113 kilpailukierrosta - kaikkiin kisoihin osallistuneista kuljettajista heikoin saldo. Ei siis ihme, että Vetteliltä
paloivat päreet totaalisesti keskeytyksen hetkellä. Jottei Venäjän viikonlopun ajosuoritukset jäisi siihen, päätti Vettel hypätä vielä
toisen kulkupelin ohjaimiin.Kimi Räikkönen selvisi vaihteeksi vähemmillä ongelmilla, ja ajoi Mercedes-kaksikon perässä palkintokorokkeelle. Lewis Hamilton pääsi livahtamaan Räikkösen ohi samalla kun tämä yritti löytää paikkaa Valtteri Bottaksen ohittamiseen. Räikkönen itse kuittasi Bottaksen varikkopysähdyksen yhteydessä, ja piti sijoituksensa vaivoitta maaliin asti.
Williamsille viikonloppu oli tulosten valossa ihan positiivinen, sillä Bottas ajoi kauden parhaan sijoituksensa (4.) ja Felipe Massakin kahmi kelpo pistepotin (5.). Monien mielestä radan olisi kuitenkin pitänyt sopia Williamsille siinä määrin hyvin, että esimerkiksi Kimi Räikköselle olisi pitänyt pystyä laittamaan enemmän painetta. Samalla strategialla Rosbergin kanssa ajaneen Bottaksen paras kierrosnoteeraus jäi kahdella sekunnilla Rosbergin vastaavasta.
Mutta jottei nyt menisi vain arvosteluksi, niin todetaan että Williams kohensi asemiaan nousten valmistajien MM-taistossa aivan Red Bullin kantaa neljänneksi ja toisaalta tiimin varikkopysähdykset olivat jo kolmannessa perättäisessä GP:ssä koko valmistajaporukan nopeimmat.
Red Bullille radan ei pitänytkään olla se kaikista sopivin, mutta pisteetön viikonloppu (edellinen viime vuonna Japanissa) halutaan varmaan silti unohtaa mahdollisimman nopeasti. Kaikki meni mönkään jo ensimmäisellä kierroksella kun
Daniil Kvjat survoi Vettelin autoa kahdesti, ja onnistui samassa rytäkässä aiheuttamaan vahinkoa tallikaverinsakin autoon. Molemmat ajoivat heti ykköskierroksen jälkeen varikolle korjauttamaan menopelejään, ja alle vaihdettiin mediumit joiden toivottiin kestävän kilpailun loppuun asti. Kvjatilla kestikin, mutta sijoitus jäi kotiyleisön edessä surkeaksi - Daniel Ricciardo kävi vaihtamassa renkaat pois ja pärjäsi lopulta hiukan tallikaveriaan paremmin, mutta jäi myös pisteiden ulkopuolelle.
Punaisen Härän viikonlopun kohokohdaksi taisi jäädä perjantain vapaissa harjoituksissa esitelty
"Aero Screen" -nimeä kantanut konsepti turvallisuusmekanismiksi, joka suojaisi kuljettajan päätä onnettomuustilanteissa. Allekirjoittaneen mielestä tekele on sentään vähän järkevämmän näkyinen kuin aiemmin esitelty
"Halo", mutta puristina olen sitä mieltä että F1-autoissa kuuluu pitää ohjaamot mahdollisimman avoimina.
Force Indian kausi on käynnistynyt nikotellen, eikä Sotši tarjonnut juurikaan parempaa tulosta. Nico Hülkenbergin Venäjän GP jäi joi toisena vuonna peräkkäin kesken heti ensimmäisellä kierroksella, ja Sergio Pérez kärsi hänkin rengasrikon ensimmäisen kierroksen rytäkässä - joskin selvisi varikolle asti ja pääsi jatkamaan kilpailua. Force Indian päätös asettaa Pérezille pehmeät renkaat (muut ensimmäisen kierroksen kolaroijat vaihtoivat mediumit alle) osoittautui hyväksi, sillä yhdestä ylimääräisestä varikkokäynnistä huolimatta Pérez taisteli itsensä lopulta takaisin pisteille - mikä ensimmäisen kierroksen huomioiden oli hyvä suoritus. Pisteet olivat samalla Pérezin kauden ensimmäiset. Force Indian kilpailun kohokohta taisi lopulta olla Pérezin
maaninen radiokysely, jonka tarkoituksena oli varmistaa varikkomuurilta oman vauhdin riittävyys.
Renault nappasi kauden ensimmäiset pisteet Kevin Magnussenin loistavan ajosuorituksen myötä. Seitsemännestätoista lähtöruudusta startannut tanskalainen paransi kilpailun aikana asemiaan peräti kymmenellä sijalla, ja oli siis lopulta peräti seitsemäs. Renault saavutti viimeksi pisteitä valmistajana kaudella 2011, kun Vitali Petrov ajoi Brasiliassa viidenneksi. Jolyon Palmerin otteet jättivät jälleen parantamisen varaa, eivätkä puheet miehen vaihtamisesta kesken kauden ainakaan vähentyneet Venäjän GP:n jälkeen. Mainittakoon vielä että venäläinen testikuljettaja Sergei Sirotkin ajoi perjantain harjoituksissa keltaista Renaultia kotiyleisön riemuksi.
Toro Rosson kilpailusuoritus vajoaa myös miinusmerkkiseksi, sillä Punaisen Härän kakkostalli jätettiin pisteittä ensimmäistä kertaa tällä kaudella. Max Verstappenin kilpailu päättyi päivän ainoaan tekniseen keskeytykseen, kun hollantilaisen työvälineestä petti voimansiirto kierroksella 33. Carlos Sainzin taistelu viimeisestä pistesijasta päättyi huonosti, sillä Jenson Button ohitti miehen kilpailun loppupuolella - ja toisaalta Sainz tuomittiin aikasakkoihin pakotettuaan Jolyon Palermin ulos radalta, joten espanjalainen olisi joka tapauksessa menettänyt viimeisen pistesijan.
Sauberin kohdalla aihetta juhlaan ei edelleenkään ole, vaan tallilla on käsissään selvästi toinen sarjan kahdesta hitaimmasta autosta. Marcus Ericsson päihitti tallikaverinsa Felipe Nasrin jo kolmannessa kilpailussa peräkkäin.
McLarenilla juhlittiin tallin parasta sijoitusta sitten viime kauden Ison-Britannian GP:n. Fernando Alonso ajoi upeasti kuudenneksi, ja kehui vuolaasti auton kehittyneen edelliskaudesta jättiharppauksin. Myös Jenson Button ylsi pisteille ohitettuaan Carlos Sainzin, ja brittikuski varmisti näin samalla pistesaldonsa karttuneen jo 17. peräkkäisellä F1-kaudella, mikä on uusi ennätys. Lieköhän Martin Brundlen ennen kilpailua tarjoamalla
"nipple twistillä" ollut jotain vaikutusta suoritukseen? Oli miten oli, ainakaan maailmanmestareiden ei enää tarvitse hävetä tilannetta, jossa yhden kilpailun tuuraajakuski Stoffel Vandoorne oli hetken aikaa ainoa tallille tällä kaudella pisteitä ajanut kuljettaja.
MRT:n kohdalla tilanne on sama kuin Sauberilla. Auto ei edelleenkään pärjää vertailussa kuin korkeintaan juuri sveitsiläistallille, ja pistesijatkin ovat liian kaukana. Pidetään nyt positiivisena edes sitä, että Pascal Wehrlein ajoi autonsa maaliin jo neljättä kertaa tällä kaudella. Rio Haryanton kisa päättyi hyvän startin jälkeen ensimmäisen mutkan kolarisumaan.
Haasin leirissä palattiin kiinni pistekantaan, mutta edelleen vetovastuu on täysin Romain Grosjeanilla. Esteban Gutiérrez oli vastuussa ensimmäisellä kierroksen taaempana sattuneesta kolarista, ja kärsi autoonsa tulleiden vaurioiden aiheuttaman varikkopysähdyksen lisäksi myöhemmin vielä varikon läpiajorangaistuksen. Gutiérrez ei ole myöskään onnistunut vielä päihittämään tallikaveriaan aika-ajoissa tällä kaudella.