rulezman kirjoitti:Saanen vielä esittää yhden hypoteettisen kysymyksen, kun kerta vauhtiin taas päästiin maanantain ratoksi.
Olet jalkapallovalmentaja. Tärkeässä pelissä sinulla on kentällä joukkueesi ehdoton tähtipelaaja, joka on taidoiltaan ylivertainen. Avauksessa sinulla on myös joukkueesi heikoin lenkki, taidoiltaan selvästi muita jäljessä.
Itse ottelussa joukkueesi "huonoin pelaaja" pelaa elämänsä parhaan pelin. Vastavuoroisesti tähtipelaaja pelaa omaan tasoonsa nähden surkeasti. Jos pelaajien suorituksia pitäisi arvioida toisiinsa, niin ne olivat samanlaiset.
Minkälaista palautetta annat kyseisille pelaajille ottelun jälkeen?
Jos vastaus on jotain muuta kuin "identtistä", niin viime aikoina antamaltasi logiikalta putoaa valitettavasti pohja pois.
Jos taas vastaus on "identtistä", niin itse ainakin kutsuisin sitä huonoksi valmentamiseksi.
Ensinnäkin sullekin tiedoksi että kannattaa erottaa juniori/lasten valmennus ja huippu-urheilun valmennus toisistaan.
Toisekseen en todellakaan ymmärrä tuota sun kysymystä. Miten siis logiikalta putoaisi pohja pois. Tottakai kehittymisestä onnistuneesta suorituksesta heikolle pelaajalle voisi antaa positiivisen palautteen. Mutta ennen kaikkea yrittäisin tuoda esiin sitä miksi on onnistunut. Kääntäisin asian harjoitteluun ja yrittäisin löytää syyn sieltä. Luulen että osaisin löytää syyn sieltä vaikka sitten valkoista valhetta käyttäen. Tämä toivottavasti toisi lisävirtaa myös jatkossa harjoitteluun ja siellä tekemiseen. Tärkeintä hänet on saada ymmärtämään miksi peli on onnistunut.
Tähtipelaajalla toisin asiat päinvastoin esiin, mistä se heikompi suoritus johtui, onko viimeaikaisessa tai pidempiaikaisessa tekemisessä jotain mikä vaikuttaa heikkoon suoritukseen. Ehkä sulle yllättäen, mutta yksikään pelaaja ei tee pelisuorituksia tyhjästä, vaan niihin on olemassa syyt miksi tulee eritason suorituksia. Molempien kohdalla tärkeintä on yrittää löytää syyt ja toimia jatkossa oikein ja kannustaa/korjata sitä.
En ymmärrä miksi tämä veisi pohjan pois mun mielipiteiltä. Ei se fakta muutu - pelissä olivat yhtä hyviä jos toinen heikentää ja toinen parantaa. Luulen että lapsetkin tämän faktan ymmärtävät ja valmentajat itseni mukaanlukien peluutetaan sitä parempaa pelaajaa vaikka pelaisi huonommin vähintään yhtä paljon kuin heikompaa pelaajaa joka onnistuu. Koska peliin heillä on sama vaikutus tässä tilanteessa. Tämä siis peluutuksesta näin keskimäärin sanoen (tottakai on yrittämis tai käyttäytymiseen yms liittyviä asioita mitkä voi vaikuttaa peliaikaan jos ovat pelissä yhtä hyviä)