Suomen kautta aikain TOP100 urheilijaa

Useampia lajeja tai kenties koko urheilevaa maailmaa koskevat aiheet.

Valvoja: Tuomaristo

Re: Suomen kautta aikain TOP100 urheilijaa

ViestiKirjoittaja rulezman » 09.06.2019 13.13

RobinHood kirjoitti:
rulezman kirjoitti:Oiskohan se isoin tekijä kuitenkin, että norjalaiset tykkäävät liikkua luonnossa ihan helvetisti. Helpompi sellaiselta pohjalta on ponnistaa huippu-urheilijaksi kuin sieltä tietokonetuolin pohjalta. Norja on myös perinteisesti ollut aika heikko joukkuelajeissa (pl. käsipallo).


Kun minä olin nuori, me leikittiin pihalla kirkonrottaa, tehtiin majoja puihin, harrastettiin monipuolisesti kaikkia lajeja. Leikin kautta sitä oppi tuntemaan itsensä, missä on vahva ja missä ei ole...ja vaikka en toimikaan ammattini puolesta urheilun piirissä, tuli minulle liikunnallinen pohja, joka on minulle kuin elämäntapa. Minä en mitenkään ajattele meneväni urheilemaan, enkä pidä mitään kalentereita tai tavoitteita, että pakko on mennä 3x viikossa lenkille. Se on vain osa minun elämää.

Ei minua ole koskaan ja kukaan ohjannut mihinkään urheiluun. Minä olen ihan itse ohjannut itseni sinne mihin olen itseni ohjannut.

Mutta nyt kun katson näitä pihapiirejä, tämä kaikki "leikkinen" on poissa. Tämä "muutos" on tapahtunut suunnilleen samaan aikaan, kun internet ja nämä tietokoneet ovat ilmaantuneet näköpiiriin.

Näinhän se on. 90-luvun lopulla ja tämän vuosituhannen puolella syntyneet ovat juurikin tätä tietokonesukupolvea. Nyt tämä ikäluokka on siinä iässä, että pitäisi olla jo lajissaan huipulla. Ei siis mikään ihme, että suomalaisen (yksilö)urheilun taso on laskenut vuosi vuodelta.
Siitä voi sitten olla montaa mieltä, että onko tällainen yhteiskunnan teknologistuminen hyvä vai huono asia. Puolensa joka asialla. Onko entisaikojen tapaiselle huippu-urheilukulttuurille tarvetta enää tulevaisuudessa?
When Rulezman does a pushup, he isn't lifting himself up, he's pushing the Earth down
Avatar
rulezman
Oliver Kahn
 
Viestit: 16307
Liittynyt: 02.07.2007 13.10
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Suomen kautta aikain TOP100 urheilijaa

ViestiKirjoittaja RobinHood » 26.09.2019 16.22

Kun katson tuota menestystä niin selvästi on nähtäväissä tällaisia ns. "menestyspullistumia". Tämä tarkoittaa sitä, että menetyminen ei ole tullut mitenkään tasaisesti, vaan on ollut ajanjaksoja, jolloin lyhyen aikajakson aikana on ollut useita menestyviä lajin edustajia.

Tällaisia selvästi nähtäviä "menestyspullistumia" oli esimerkiksi kestävyysjuoksussa 20-luvulla ja 70-luvulla. Mäkihypyssä 80-luvulla. Miesten maastohiihdossa 30-luvulla ja naisten maastohiihdossa 2000-luvulla ja 80-luvulla. Voimistelussa 40-luvulla. Jääkiekossa 80-luvulla. Jalkapallossa 2000-luvulla jne.

Kun näitä pullistumia tarkkailee niin taustalla on yleensä joku yksi urheilija ja yleensä puhutaan tai sanonta kuuluu "aikaansa edellä" olevasta urheilijasta, jonka ympärille muodostuu tällainen pullistuma. Näin tapahtui esimerkiksi 80-luvulla mäkihypyssä ja taustalla oli tietenkin Matti Nykänen.

Ainoastaan painin ja keihäänheiton menestys on ollut jokseenkin tasaista läpi vuosikymmenien tosin jokseenkin laskevassa trendissä.
"Ajat eivät riitä"
RobinHood
Erilainen nuori
 
Viestit: 1726
Liittynyt: 22.10.2018 18.53

Re: Suomen kautta aikain TOP100 urheilijaa

ViestiKirjoittaja vilsu » 28.09.2019 21.05

Onhan noita ollut ja tulee aina olemaankin. Menestys ruokkii kiinnostusta, kiinnostus johtaa harrastajamäärien kasvuun ja niin eespäin. Joissain lajeissa menestys saa jatkoa, toisissa ei. Mutta onko tuo "populismi" välttämättä huono asia?
"Parisuhteessa eläminen on kuin autolla ajo. Se on parasta kun kaksi ihmistä tekee sitä, mutta onnistuu se yksinkin. Itse ajan polkupyörällä." - Matti Kyllönen
vilsu
Matti Nykänen
 
Viestit: 3365
Liittynyt: 19.09.2008 11.05

Re: Suomen kautta aikain TOP100 urheilijaa

ViestiKirjoittaja RobinHood » 20.11.2019 20.12

Huomasin, että Norja on suunnilleen yhtä iso maa kuin Suomi ja kerännyt viimeisen 100 vuoden aikana suunnilleen yhtä monta olympiamitalia kuin Suomi. Suomihan johti pitkään asukaslukuun nähden eniten mitaleja tilastoa, mutta nyt Norja on mennyt valitettavasti Suomen ohi. No niinpä tein myös vastaavan listan Norjasta. Tässä on lista Norjan kautta aikain TOP100 urheilijasta
https://www.youtube.com/watch?v=4K3xZkTlsZI

Muutamia johtopäätöksiä

1.Verrattuna Suomeen, listalla on paljon enemmän modernin ajan urheilijoita.

2. Verrattuna Suomeen, listalla on paljon enemmän naisia. n. 50% Norjan listasta on naisia verrattuna Suomen n. 10%:iin. Koko listan ykkösenä ja kakkosena hääri nainen.

3. Verrattuna Suomeen, listalla on enemmän joukkueurheilijoita.


Johtopäätös:

Norjan lista on pikkaisen kovempi kuin Suomen. Erona Suomeen onkin se, että Norjan naiset rökittää Suomen naiset täysin 6-0. Sen sijaan miehet ovat aika tasaväkisiä ja itse asiassa Suomen miehet ovat lievesti Norjan miehiä parempia. TOP10 suomalaisten miesten yhteenlasketut G-pisteet on 70,64 siinä missä Norjan TOP10 miesten yhteenlasketut G-pisteet on 64,91. Tuo ero tulee naisissa.
"Ajat eivät riitä"
RobinHood
Erilainen nuori
 
Viestit: 1726
Liittynyt: 22.10.2018 18.53

Edellinen

Paluu Urheilu yleensä

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa