Yleistä hiihtolajeista

Keskustelua maastohiihdosta

Valvoja: Tuomaristo

Re: Yleistä hiihtolajeista

ViestiKirjoittaja finishbetter » 27.06.2018 15.19

Kevyet mullat Paavo m Petäjälle... :cry:
Foorumin virallinen sekopää
finishbetter
Foorumin sekopää
 
Viestit: 2200
Liittynyt: 20.08.2016 18.08

Re: Yleistä hiihtolajeista

ViestiKirjoittaja vilsu » 07.07.2018 18.49

Kepeät mullat. Lahden skandaalit jättivät jälkensä häneenkin, kuten kaikkiin kohun keskellä ryvettyneisiin.
"Parisuhteessa eläminen on kuin autolla ajo. Se on parasta kun kaksi ihmistä tekee sitä, mutta onnistuu se yksinkin. Itse ajan polkupyörällä." - Matti Kyllönen
vilsu
Matti Nykänen
 
Viestit: 3365
Liittynyt: 19.09.2008 11.05

Re: Yleistä hiihtolajeista

ViestiKirjoittaja terva » 29.07.2018 15.46

Vibeke Skofterud on kuollut

https://yle.fi/urheilu/3-10327826

Vibeke jäi tervan mieliin muutama vuosi takaperin kun olin Lahdessa seuraamassa hiihtoja. Etsiskelin hyvää paikkaa ja kiipesin portaita joissa ylhäältä tuli kolmikko Björgen, Johaug ja Skofterud. Kolmikolla oli kiirettä ja väistelin parhaani mukaan ja kolmikosta kaikki sanoi "thanks" Sinne minne olin menossa ei ollut kuitenkaan hyvää katselupaikkaa.. poistulleessa väistelin parhaani mukaan Justyna Kowalczykia.


--------------------

yritän aktivoitua pitkän (liian pitkän) tauon jälkeen täällä ja ilmoittaa muutakin kuin suru-uutisia..
terva
Päävalmentaja
 
Viestit: 130
Liittynyt: 25.08.2010 14.30

Re: Yleistä hiihtolajeista

ViestiKirjoittaja rulezman » 29.07.2018 16.41

Harmittava onnettomuus.

Ja tervetuloa takaisin terva :wawe:
When Rulezman does a pushup, he isn't lifting himself up, he's pushing the Earth down
Avatar
rulezman
Oliver Kahn
 
Viestit: 16307
Liittynyt: 02.07.2007 13.10
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Yleistä hiihtolajeista

ViestiKirjoittaja vilsu » 06.08.2018 20.09

Jep, kepeät mullat. Alkoholilla lienee ollut osansa asiassa..?
"Parisuhteessa eläminen on kuin autolla ajo. Se on parasta kun kaksi ihmistä tekee sitä, mutta onnistuu se yksinkin. Itse ajan polkupyörällä." - Matti Kyllönen
vilsu
Matti Nykänen
 
Viestit: 3365
Liittynyt: 19.09.2008 11.05

Re: Yleistä hiihtolajeista

ViestiKirjoittaja terva » 03.09.2018 17.58

http://www.sportti.com/uutinen.asp?CAT=4-3&ID=372759
Norjan hiihtomaajoukkueen Mari Eiden isosisko Ida kuollut. Sydänkohtaus.
terva
Päävalmentaja
 
Viestit: 130
Liittynyt: 25.08.2010 14.30

Re: Yleistä hiihtolajeista

ViestiKirjoittaja AH-fani » 03.09.2018 20.59

Skofterudilla enemmän promilleja kuin laki olisi sallinut
Avatar
AH-fani
Elävä legenda
 
Viestit: 1625
Liittynyt: 11.03.2009 15.04

Re: Yleistä hiihtolajeista

ViestiKirjoittaja vilsu » 15.10.2018 21.12

https://yle.fi/urheilu/3-10456858

Eli Ylen kanavilla ensi kaudella enemmän talviurheilua. Hieno homma.
"Parisuhteessa eläminen on kuin autolla ajo. Se on parasta kun kaksi ihmistä tekee sitä, mutta onnistuu se yksinkin. Itse ajan polkupyörällä." - Matti Kyllönen
vilsu
Matti Nykänen
 
Viestit: 3365
Liittynyt: 19.09.2008 11.05

Re: Yleistä hiihtolajeista

ViestiKirjoittaja WebSlave » 15.10.2018 23.55

vilsu kirjoitti:https://yle.fi/urheilu/3-10456858

Eli Ylen kanavilla ensi kaudella enemmän talviurheilua. Hieno homma.


Se, että FIS:n hiihtolajit palaavat useaksi vuodeksi Ylen kanaville oli toki julkistettu jo hyvän aikaa sitten, mutta itse olin käsityksessä, että Maikkari pitäisi alppilajit itsellään. Näköjään ei.
Avatar
WebSlave
Elävä legenda
 
Viestit: 1116
Liittynyt: 20.11.2017 21.06

Re: Yleistä hiihtolajeista

ViestiKirjoittaja vilsu » 16.10.2018 09.24

WebSlave kirjoitti:
vilsu kirjoitti:https://yle.fi/urheilu/3-10456858

Eli Ylen kanavilla ensi kaudella enemmän talviurheilua. Hieno homma.


Se, että FIS:n hiihtolajit palaavat useaksi vuodeksi Ylen kanaville oli toki julkistettu jo hyvän aikaa sitten, mutta itse olin käsityksessä, että Maikkari pitäisi alppilajit itsellään. Näköjään ei.

Nimenomaan näin. Mutta tosiaan kiva että ihan maksuttomasti saatavilla mahdollisimman paljon. Penkkiurheilija kiittää.
"Parisuhteessa eläminen on kuin autolla ajo. Se on parasta kun kaksi ihmistä tekee sitä, mutta onnistuu se yksinkin. Itse ajan polkupyörällä." - Matti Kyllönen
vilsu
Matti Nykänen
 
Viestit: 3365
Liittynyt: 19.09.2008 11.05

Re: Yleistä hiihtolajeista

ViestiKirjoittaja AH-fani » 18.01.2019 08.08

Saksan Das Erste lähetti taas doping-ohjelman. Ei oikeatsaan mitään uutta, Joachim Dürr vain kertoili touhuistaan. Epom lisäksi oli urheilijakaverin kanssa ja parin avustajan ottanut omaa vertaan talteen ja tankannut sitä sitten ennen kisoja tai Tour de Skitä, esim. Oberhofin Berghotellissa. Vuodatukset oli varmuuden vuoksi tehty yleensä Saksan puolella syrjäisissä motelleissa rajan pinnassa tai Münchenissä. Dürr oli matkannut väärällä nimellä. Silti kone hyrräsi niin tunnistettavalla tavalla (masiina, jolla veri käsitellään ja pussitetaan, että pelkäsi kiinnijäämistä.


Ainoa uusi tieto on se, että mies sanoi Itävallan hiihtoliiton/-joukkueen henkilöitä olleen mukana touhuamisessa. Kaiken alkaneen ehdotuksen tekijän taustoja hän ei kertonut. Hän halusi ottaa viimeisen askeleen, kun kaikki muut jutut oli tehty menestyksen eteen. Hän sanoi uskoneensa, ettei ilman dopingia ollut mahdollista (ainakaan hänen?) Kovaa harjoittelua ei pystynyt tekemään ilman douppaamista (jota saksalainen valmentaja vaati). Hän sanoi "heillä" olleen suorastaan järjestelmä ja kaikki mahdoillinen tehtiin myös, mikä oli sallittua ja ei aina tiedetty, koska oltyiin jo kielletyllä alueella. Tota kai useilla oli muka astma ja vedettiin astmalääkkeitä. Astmaoireita teeskenneltiin eli saatiin kai jokin lupa (?)


Minulle tuli se käsitys, että ilman lääkärin ohjeita ei tuollaista touhuta ja että liitto katsoi sormien läpi tai muualle tai oli jopa mukana. Dürria odottaa puheistaan ilmeisesti kanne liiton taholta. Liitto oli antanut ymmärtää, että Dürrin pitäisi olla väittämättä erinäisiä asioita. Juuri sitä, että liitto olisi antanut touhuta tai yleensä oli jossain tekemisissä puuhastelun kanssa.

Hän sanoi kuulleensa veri-imurin kaltaista surinaa vai mikä sepraattori se onkaan majapaikassaan sängyssä harjoitusleirillä Suomessa kerrosta ylempää katon läpi ja ajatelleen touhun olevan yleistä huipulla
Avatar
AH-fani
Elävä legenda
 
Viestit: 1625
Liittynyt: 11.03.2009 15.04

Re: Yleistä hiihtolajeista

ViestiKirjoittaja M1999 » 18.01.2019 23.00

Tämän kauden suomalaisten hiihtolajien trendi kisojen väliinjättäminen tai kisoista vetäytyminen, nyt viimeisenä yhdistetyn maajoukkue vetäytyy harjoitusjaksolle. Tätä on nyt nähty hiihdossa, mäessä, ampumahiihdossa ja yhdistetyssä joko yksilöinä tai joukkueena. Mielestäni oikeita ratkaisuja ja näitä olisi pitänyt tehdä vielä paljon enemmän, esim. ampumahiihdon puolella.

Se on tietenkin surkea tilanne kun tällaisiin joudutaan. Kauden jälkeen lienee yhteisesti samanlainen itsetutkinnan kuin oli yleisurheilussa viime kauden jälkeen. 2018 oli varsinkin hiihdossa, yhdistetyssä ja osin myös ampumahiihdossa hieno, nyt ollaan hämmästyttävästi vedetty vihkoon joka lajissa. Tietenkin arvokisoista voi niitä kauden parhaita tulla ja jopa Iivolle, Kristalle tai Kaisalle mitaleita, mutta kyllä kauden kokonaiskuva on aika surullinen.
We are all born ignorant, but one must work hard to remain stupid.
M1999
Suuri Ajattelija
 
Viestit: 1420
Liittynyt: 04.06.2018 14.57

Re: Yleistä hiihtolajeista

ViestiKirjoittaja RobinHood » 19.01.2019 09.59

Ei tuo kisojen väliin jättäminen ja harjoittelu mitään auta. Ottaisivat mallia Matti Nykäsestä ja menisivät baariin juomaan pään tyhjäksi eli juomaan taikajuomaa. Siitä se lähtee.
"Ajat eivät riitä"
RobinHood
Erilainen nuori
 
Viestit: 1726
Liittynyt: 22.10.2018 18.53

Re: Yleistä hiihtolajeista

ViestiKirjoittaja AH-fani » 19.01.2019 20.44

https://www.is.fi/maastohiihto/art-2000005971020.html

Hieman enemmän suomeksi ja oikeammin
Avatar
AH-fani
Elävä legenda
 
Viestit: 1625
Liittynyt: 11.03.2009 15.04

Re: Yleistä hiihtolajeista

ViestiKirjoittaja joe » 18.02.2019 18.55

Tuli mieleen kun katselin Cognen kilpailuita sunnuntaina. Olisiko hiihdon väliaikalähtö-kisoihin hyvä tarjota TV-katselijoille GPS-seurantaa samaan tapaan kuin suunnistuksessa? Nythän tilanteet näkee vain väliaikapisteissä.
joe
Elävä legenda
 
Viestit: 730
Liittynyt: 23.04.2017 13.59

Re: Yleistä hiihtolajeista

ViestiKirjoittaja Volmari » 18.02.2019 21.58

Minusta väliaikalähtöjen suola on nimenomaan niissä väliaikapisteissä, kunhan ohjaaja on ammattitaitoinen.
Volmari
Elävä legenda
 
Viestit: 1954
Liittynyt: 21.08.2015 21.45

Re: Yleistä hiihtolajeista

ViestiKirjoittaja joe » 18.02.2019 22.22

Minä ajattelin niin että toisin kuin suunnistuksessa, hiihdossa ei ole mielekäs esittää karttaa vaan korkeuserot. Toisi mielenkiintoista lisäinfoa seurata miten vaikka Bolshunovin ja Niskasen pisteet etenevät verrattuna toisiinsa tasaisella, ylä- ja alamäissä.

Mietin että voisiko taulu-TV aikana osan näytöstä jopa varata koko ajaksi GPS-seurannalle? Tai kun kehitys kehittyy, katsojat voisivat valita kaukosäätimellä haluavatko nähdä GPS-seurannan vai eivät, jopa sen keitä hiihtäjiä he haluavat seurata. GPS-seuranta voisi näkyä jossakin ruudun osassa tai sitten läpikuultavana koko näytöllä. No varmaan mitään tällaisia ei tule vaan GPS-seurantaa olisi aina ajoittain kuten suunnistuksessakin on.
joe
Elävä legenda
 
Viestit: 730
Liittynyt: 23.04.2017 13.59

Re: Yleistä hiihtolajeista

ViestiKirjoittaja WebSlave » 18.02.2019 23.46

Jonkinlaista makua GPS-seurannasta hiihtolajeissa voisi saada ampumahiihdon tulospalvelusta (biathlonresults.com). Se ei ole oikea GPS-seuranta, vaan väliaikoihin perustuva laskennallinen sijaintiseuranta, mutta toimii kelvollisesti, sillä ajanottopisteitä on oikeasti paljon enemmän kuin TV:n väliaikapisteet*. Katsojan valitsemat urheilijat sijoitetaan korkeuserot sisältävälle ratakartalle. (Toimii ainoastaan kisojen aikana.)

Lähinnä olen käyttänyt tuota siihen, että kuka seuraamistani kilpailijoista on kohta tulossa ampumapenkalle. Muuten sen informaatioarvo on vähäinen. Uskon saman pätevän aitoonkin GPS-seurantaan. Kun kaikki kiertävät samaa rataa, ei reaaliaikainen anti vastaa suunnistuksen antia. Toki jälkikäteen luodut nopeutetut päällekkäisvideot voisivat paljastaa nopeuseroja esim. nousuissa tai laskuissa.

*) Jo ampumahiihdon tulospalvelussa on enemmän väliaikapisteitä kuin mitä tv näyttää (mutta selostajat käyttävät niitä kyllä). Todellisuudessa radan varressa niitä luultavasti on vielä paljon enemmän. Vertailun vuoksi jo Imatran 3,3 km:n rullaradalla ajanottopisteitä on 10 tai 11. Luulisi MC-isännillä nyt vähintään samantasoiset laitteistot olevan.
Avatar
WebSlave
Elävä legenda
 
Viestit: 1116
Liittynyt: 20.11.2017 21.06

Re: Yleistä hiihtolajeista

ViestiKirjoittaja vilsu » 04.03.2019 10.40

http://www.kestavyysurheilu.fi/hiihto/2 ... lometrilla

Onhan noissa pitkissä matkoissa aina oma hohtonsa. Nostetaan kuitenkin esille 83–vuotias Timo Nevapuu, joka sivakoi vielä 49 kilometrin lenkin. Teräsvaari kieltämättä. Olappa itse samanlaisessa fyysisessä kunnossa tuossa iässä.. :roll:
"Parisuhteessa eläminen on kuin autolla ajo. Se on parasta kun kaksi ihmistä tekee sitä, mutta onnistuu se yksinkin. Itse ajan polkupyörällä." - Matti Kyllönen
vilsu
Matti Nykänen
 
Viestit: 3365
Liittynyt: 19.09.2008 11.05

Re: Yleistä hiihtolajeista

ViestiKirjoittaja vilsu » 11.04.2019 13.32

Hiihtourheilut Yleltä Viasatille vuodesta 2021 alkaen viisivuotisella sopimuksella. Uhka vai mahdollisuus?

https://www.suomiurheilu.com/2019/04/so ... tanpylvas/
"Parisuhteessa eläminen on kuin autolla ajo. Se on parasta kun kaksi ihmistä tekee sitä, mutta onnistuu se yksinkin. Itse ajan polkupyörällä." - Matti Kyllönen
vilsu
Matti Nykänen
 
Viestit: 3365
Liittynyt: 19.09.2008 11.05

EdellinenSeuraava

Paluu Maastohiihto

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron