Valvoja: Tuomaristo
rulezman kirjoitti:Yritä tässä nyt sitten luoda eded suhteellisen rakentavaa keskustelua käynnissä olevasta pandemiasta.
AH-fani kirjoitti:Petra Olli on Lappajärveltä. Se ei ole Hämettä. Vuonna 1918 Pohjanmaalta pantiin vastaan punaisesta Tampereen kapinakeskuksesta vyöryville armeijoille. Tamperelaiset ja eteläsuomalaiset punikit yrittivät punainvaasiota ja vallankumousta. Pitkämäki on Lapualta, jossa valkoinen ajattelu johti Lapuanliikkeen syntyyn. Tampere oli taas punakeskuksia edelleen

Huumemyrkytykset ovat alle 40-vuotiaiden miesten toiseksi yleisin kuolinsyy Suomessa. Huumekuolemia yleisempi kuolinsyy alle 40-vuotiailla miehillä on vain itsemurha.
Myös alkoholin aiheuttamat kuolemat lisääntyivät edellisvuodesta. Alkoholiperäisiin tauteihin ja alkoholimyrkytykseen menehtyi viime vuonna 1 683 henkeä, joista miehiä oli 1 269 ja naisia 414. Lisäystä edellisvuoteen oli yli sata henkeä.
Miksei yhteiskuntaa laiteta kiinni ja karanteeneihin huume- ja alkoholiperäisten kuolemien takia? Miksei tälle asialle tehdä mitään?
Sehän tiedetään, että huumemyönteisin alue on vihreiden hallinnoima PK-seutu, mutta kaikkialla huumekuolemat ovat lisääntyneet.
Tässä on tyypillinen tapaus 10 oppilaasta, joka haksahti huumeisiin ja joka kuoli 23-vuotiaana. Huumeet piti olla vaarattomia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006497232.html

rulezman kirjoitti:Mitä mielestäsi huumeongelmalle (joka ei Suomessa todellakaan ole varsinaisesti mikään iso ongelma) pitäisi tehdä?
rulezman kirjoitti:Ja mitä valtio tekee väärin? Käsittääkseni huumeet ovat kiellettyjä ja tulli, poliisi ja muut tahot jatkuvasti takavarikoivat huumeita ja pidättävät huumekauppaan osallistuvia ihmisiä? Aikamoisen utopian vaatisi, että huumeet saataisiin kitkettyä maailmasta pois.
Kieltolakikin toimi Suomessa 20-luvulla tosi hyvin... Kun alkoholia ei saanut ostettua, niin sitä tehtiin sitten itse. Fakta kuitenkin lienee, että ihminen on aina käyttänyt päihtymisen aiheuttavia aineita, koska no, elämä nyt vaan on mukavampaa pienessä pöhnässä.
Hän arvioi yhdeksi syyksi huumekuolemien kasvuun yksinkertaisesti sen, että nuorten päihteiden käyttö on lisääntynyt." https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/fdcd ... 3cb56795dc
...Tuomas Enbuske viihdeshowssa mainostettiin aikoinaan huumeiden käyttöä hyvänä ja terveellisenä asiana...että kyllähän ihmisiä kuolee hampurilaisiinkin.

rulezman kirjoitti:Sinänsä olen huumepolitiikassa kanssasi samoilla linjoilla. Tietyt miedot huumet olisi ihan hyvä saada laillistettua ja näin valvottua paremmin niiden käyttöä. Niitä kuitenkin käytetään ja tullaan käyttämään tulevaisuudessakin, niin kaikille osapuolille olisi parempi, jos niitä saisi ostaa ihan laillisesti ja samalla saisi tarvittaessa tukea ja turvaa, että huumeiden käyttö ei karkaisi sen pahemmin käsistä. Kovien huumeiden jahtia pitää kuitenkin jatkaa entistä kovemmin, metasta ja muista "muotihuumeista" valtaosa ongelmista ja kuolemista kuitenkin syntyy.

rulezman kirjoitti:Kannabiksestahan tässä käytännössä puhutaan, kun huumeiden sallimisesta puhutaan. Faktahan, ainakin tämänhetkisen tutkimustiedon, mukaan on, että kannabis on huomattavasti alkoholia, tupakkaa ja nuuskaa vaarattomampi aine. Ainoastaan pidempiaikaisen käytön vaikutuksista ei vielä ole kerätty täysin riittävää dataa, mutta aika selvää lienee, että satunnaiskäyttö on käytännössä riskitöntä. Selvää toki on, että vuosien jatkuva käyttö ei tee elimistölle hyvää, mutta huomattavasti vähemmän haittaa se tekee kuin kossupullon juominen päivittäin tai pari askia kessua päivässä.
Käyttö on myös etenkin nuorten osalta kasvanut suorastaan räjähdysmäisesti ja käytännössä pieniä määriä saa tälläkin hetkellä pitää hallussaan ilman mitään rangaistuksia, toki poliisi sen takavarikoi. Monissa muissakin maissa (kuten Portugalissa, Hollannissa yms.) kannabis on lain mukaan kiellettyä, mutta sen käyttämisestä ei kuitenkaan rankaista.
rulezman kirjoitti:Tupakan kieltoa kohtihan tässä mennään kovaa vauhtia valtiollisella tasolla, mutta ei sekään tupakkaa tulee Suomesta poistamaan vielä vuosikausiin.
Nuorison tupakointi on vähentynyt oikein huomattavasti verrattuna niihin aikoihin kun itse kävin koulua.
Onkos tuo nuorten räjähdysmäisesti kasvanut kannabiksen käyttö ongelma vai ei ja jos on niin onko asiaan ratkaisu se että kannabis laillistetaan ja sen myynti siis sallitaan, myös nuorille?
Minä itse en tunne ketään joka joisi kossupullon päivittäin tai polttaisi pari askia kessua päivässä. Epäilemättä tällaisia on mutta he ovat marginaalissa. Valtaosa käyttäjistä käyttää vähemmän mutta kannabista on kiva puolustella tarjoamalla kehiin tuollaisia käyttölukemia.
Tupakoinnilla on Suomessa erittäin vahvat perinteet...

rulezman kirjoitti:Itse en ainakaan näe kannabiksen satunnaiskäyttöä sen suurempana ongelmana kuin perjantaisia kännejäkään. Eikä myöskään toki kannabista olla alle 18-vuotiaille sallimassa, tai en ainakaan tällaisesta ole edes missään nähnyt keskusteltavan.
rulezman kirjoitti:Ja samanlaisessa marginaalissa ovat ne, jotka käyttävät kannabista grammatolkulla päivittäin. Kaikkien näiden mietojen huumeiden (alkoholi ja tupakka mukaanlukien) satunnaiskäyttö on suhteellisen riskitöntä. Tupakkahan näistä taitaa se vaarallisin olla, kun käytännössä kaikki käyttäjät käyttävät sitä myös päivittäin useamman röökin verran.
rulezman kirjoitti:Niin on toki monella muullakin huumeella, mutta ei kai se tee siitä yhtään sen toivottavampaa säilyä tulevaisuudessakaan läsnä kansan arjessa?
30-50 luvuilla Suomessa käytettiin arvioiden mukaan heroiinia enemmän kuin muissa pohjoismaissa yhteensä. Kukkaakin on Suomessa pössytelty jo 1800-luvulta lähtien, useita muita luonnonpäihteitä varmasti jo tuhansia vuosia sitten. Aika vahvat perinteet etten sanoisi.
Minä en oikein ymmärrä mikä iso ongelma poistuu sillä että kannabiksen myynti tehdään luvalliseksi ja perusteluksi en hyväksy sitä että myös joku muu laillinen toiminta on yhtä suuri ongelma kuin pössynpolttelu.

rulezman kirjoitti:Mielestäni jo se, että kannabiksen käyttö näyttää ainakin nuorten osalta osaltaan korvaavan alkoholin (joka on huomattavasti vaarallisempi huume) käytön, on aika vahva positiivinen mittari kannabiksen dekriminalisoinnin, tai jopa laillistamisen puolesta.
joe kirjoitti:rulezman kirjoitti:Mielestäni jo se, että kannabiksen käyttö näyttää ainakin nuorten osalta osaltaan korvaavan alkoholin (joka on huomattavasti vaarallisempi huume) käytön, on aika vahva positiivinen mittari kannabiksen dekriminalisoinnin, tai jopa laillistamisen puolesta.
Tässä tulee nyt jonkinlaista vastausta nuoriso-kysymykseeni. Kannabis pitää siis laillistaa ja tarjota sitä nuorille jotteivat ryyppää.
Toisena näyttää olevan jonkinlainen luulo / kuvitelma siitä että kannabiksen laillistamisesta seuraisi yhteiskunnallemme jotakin taloudellista hyvää työllisyyden ja kohonneiden verotulojen muodossa. Joka ei tietenkään ole pois miltään muulta toimialalta. Pössyllä Suomen taloustilanne nousuun! Suomellehan näyttää olevan aivan ylivoimaisen vaikeata ottaa edes nuuskakaupasta saatavat verotulot jotka ilmeisesti menevät "rikollisjengeille".
Joskin on myönnettävä että itse en lämpene ajatuksillesi lainkaan, ylipäätään huumausaineiden puolestapuhujat eivät saa sympatioitani.

rulezman kirjoitti:n itsekään ole mikään kannabiksen laillistamisen puolestapuhuja, mutta ei sen laillistaminen mikään katastrofi, tai edes ongalma mielestäni olisi. Hämmentävää, että taas leimataaan johonkin kategoriaan, kun yrittää keskustella jostakin aiheesta suhteellisen objektiivisesti.
Tietenkään mitään päihteitä ei pitäisi nuorille tarjota, eipä nyt tungeta sanoja suuhun. Aikansa tasolla oleva päihdevalistus ja asennemuutos mm. vanhemman väen alkoholin ja tupakan käytössä olisi aika hyvä alku. Se on tosiaan nähty, että jonkin aineen kiellolla (esim. kieltolaki) ei haluttaja vaikutuksia ole.
Fakta kuitenkin lienee, että kokeilunhalu on nuorilla niin kova, että päihdyttäviä aineita nuoret (ja aikuisetkin) tulevat käyttämään niin kauan kuin ihmiskunta on olemassa.
Nuuskahan on Suomessa laitonta, niin aika paha sitä on verottaa.
Ihan mielenkiinnosta, tunnut olevan kova huumeiden vastustaja, niin käytätkö itse alkoholia tai tupakkaa? Ja mikä on suhtautumisesi huumeiksi luokiteltavien aineiden lääkekäytöstä?
Kyllä sinä tässä olet esiintynyt kannabiksen laillistamisen puolesta vai oletko nyt yhtä äkkiä kaikkea tätä vastaan? Objektiivinen tarkastelija?
Minä en nyt tiedä mitä niistä perusteluista tulisi ajatella. Oliko nyt Colorado vai mikä jossa oli saatu uusia työpaikkoja kun kannabis oli laillistettu ja tässähän saataisiin jopa uusia verotuloja.
Oliko tässä nyt uusimpana käänteenä sellaista että kannabis tulisi laillistaa mutta nuorille sitä ei pidä antaa vaikka toisaalta on ihan hyvä jos käyttävät sitä eivätkä ryyppää. Kun niillä kuitenkin tekee niin kovin mieli kokeilla. Minä en vaan millään löydä tuosta mitään järkevältä kuulostavaa toimintaohjetta joka olisi jotenkin perusteltavissa.
Mitä päihteitä minä itse käytän ja miten paljon ei kuulu tähän. Ajattelen asiaa työssäkäyvän veronmaksajan ominaisuudessa ja vastustan typeriä päätöksiä.

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa