rulezman kirjoitti:7000e (7750, kun otetaan huomioon 750e omavastuu) oli maksimisumma, mitä matkavähennyksiä vuodessa voi kertyä. Vai tarkoitetaanko tässä nyt jotain toista summaa?
Kuvastan sitä laskulla. Tuttavani ajaa vuosittain 40 000 km kodin ja työpaikan välisiä matkoja. Verotuksen kilometrikorvaus on 0,25 €/km x 40 000 km = 10 000 €
Tästä vähennetään omavastuu 750 € eli hän saa vähentää 10 000 € - 750 € = 9250 € eli käytännössä noin suuren osan vuosipalkastaan hän saa verottomana. Ennakkoon on maksanut siitäkin summasta verot eli palautuksen määrä riippuu veroprosentistaan. Jos se on 30% niin:
0,3 x 9250 € = 2775 €
mutta jos pidätysprosentti on 40 % niin:
0,4 x 9250 € = 3700 €.
Tuttuni on kertonut että hän saa maksimimäärän palautuksia työn ja kodin välisen ajon takia, saisi saman jo hieman vähemmilläkin ajoilla. En löytänyt nopealla googletuksella onko maksimisumma 3000 € vai mitä se on. Tuohon laskelmaan vaikuttaa toki sekin että tuttuni pidätysprosentti laskee kun palkasta 9250 € onkin verotonta tuloa, veromarginaali puree ja voi olla esim niin että alkuperäinen pidätysprosenttinsa on esim 36% mutta se laskee arvoon 33% kun vuosituloista osa määrittyy verottomiksi työmatka-ajojen takia. Tässä on hassua sekin että noita kilometrikuluja ei voi periä kuin vasta varsinaisen verotuksen valmistumisen jälkeen vaikka kaikki asiaan vaikuttavat tiedot olisivat pysyneet samoina, vuosi toisensa perään.
rulezman kirjoitti:Aika varmasti kyseinen laskuri antoi halvimmaksi vaihtoehdoksi tuon 121e/kk, kun pari viikkoa sitten sivua selailin. Epärealistinenhan tuollainen laina olisi, mutta niin toisaalta olisi kymppitonnin autokin minimipalkalla työskentelevälle siivoajalle. Tosiasissa jo alle 5 tonnilla saa hyvinkin toimivia ja useita vuosia toimivia (ilman huonoa tuuria) menopelejä ilman isompia remontteja.
72 x 121 € = 8712 €. Aika erikoista jos saa lainaa 10 000 € sillä ehdolla että maksaa 8712 € takaisin kuuden vuoden aikana. Teen tuollaisen lainan jos joku mulle sitä tarjoaa.
rulezman kirjoitti:Itse maksoin omasta 06 vuoden Octaviasta muutama vuosi sitten 2000 egeä, arviolta ehkä 700e mennyt tässä reilussa parissa vuodessa pikkuremppoihin (jarrusatulaa, käsijarrun vaijeria, bensapumppua yms. pientä. Joo, auttaa toki kun osan tekee itse) ja n. 500 renkaisiin. Näillä kilometreillä (n. 80k tullut ajettua) auto on jo aika hyvin maksanut itsensä takaisin. Loppuun asti olisi tarkoitus ajella, juuri tuli taas haettua vuosi leimaa lisää.
Noilla kilometreillä alkaa olla jo jakopään remmin vaihto. Maksaa varmaan yhden rengassarjan verran ja hankalahan se raha on tuostavaan löytää, ainakin itselläni. Joten luottokorttia on vingutettava kun kohdalle sattuu. Sulla on ollut ihan hyvä säkä autoasioissa, minulla yleensä vuosikatsastuksessa löytävät aina jotakin "pientä" joka kustantaa 200-300 €.
Itse en vaihda itse edes kesä/talvirenkaita kun se verstaalla käy niin helposti, maksan mielellään sen noin 30€ kyseisestä hommasta mutta tässä voi toki säästää. Öljyjäkään en vaihda itse, suurin syy on ne jäteöljyt, saa ne johonkin astiaan laskettua mutta sitten onkin arvottava minne ne vie. Ja eipäs tässä edes häviä paljoa koska korjaamot käyttää tynnyriöljyä ja vaikka ottavat senkin hinnasta katteen niin halvempaa öljyä se on kuin bensikseltä ostettu purkkiöljy.