kirja kirjoitti:Itseluottamusta tuskin voi harjoitella, mutta kuinka sitä voisi parantaa?
Kuten luultavasti tietänette, ainakin monet teistä, harrastan suunnistusta enkä ole mikään kuntosuunnistaja. Tavoitteena on kansallinen läpimurto kahdessa kaudessa, jos pysytään ehjänä. Hyviä, jopa erinomaisia, saavutuksia kilpailuissa on tullut ja alueellisissa kilpailuissa voittojakin, kansallisissakin kärjen joukossa. Siltikin itseluottamukseni on huono. Aina ei luota itseen tai uskalla ottaa jotain reitinvalintaa. Tämä on suuri ongelma. Olisiko kellään vihjeitä, kuinka itseluottamusta saisi nostettua?
~kirja
Nyt sä olet totaalisesti hukassa. Itseluottamusta VOI harjoitella, juuri sen kauttahan sen parantaminen tapahtuu.
Harjoitus olosuhteissa mielikuvaharjoittelu on tietenkin ihan perusniksi. Koska en ole kauhean perehtynyt suunnistukseen, en osaa antaa tarkempia ohjeita. Alla kuitenkin jotain pientä millä lähtä tuota työstämään:
Suomalainen urheilija kärsii yleensä epäonnistumisen pelosta, kuten Verbal edellä mainitsikin. Sillä ehkä vältetään täydellinen epäonnistuminen, mutta sillä vältetään myös arvokisamitalit. Kysy itseltäsi haluatko olla varmuudella kymmenen parhaan joukossa vai haluatko mieluummin mahdollisuuden voittaa ? Tasaisissa pienten marginaalien lajeissa, jollainen suunnistus käsittääkseni on, on uskallettava ottaa riskiä menestyäkseen. Heitä se munaamisen pelko roskiin ja ota ne riskit. Joskus saat hävetä silmät päästäsi, mutta luulisi sinne pari onnistunuttakin valintaa osuvan
Sä olet vielä nuori pojankloppi ja tulet varmasti epäonnistumaan usein. Epäonnistuminen ei kuitenkaan ole katastrofi vaan kehittymisen edellytys. Ihminen oppii virheistään. Mitä enemmän kokemusta karttuu, sitä harvinaisemmiksi ne epäonnistumiset käy.
Siinäpä nuo tärkeimmät, mielikuvaharjoittelu ja kokemus, niistä on itseluottamus tehty.
:edit: Omalta shakkiuraltani tulee mieleen hyvä esimerkki itseluottamuksen merkityksestä. Olin pitkään lupaava pelaaja jolla kuitenkin oli suuria vaikeuksia voittaa pelaajia joiden selo-luku on yli 2000 ( ns. pelimiehen raja ). Silloinen koutsini antoi mulle parissa sekunnissa tehokkaimman psyykkisen treenini jonka olen koskaan saanut lausumalla seuraavan lauseen: "Mitä sitten jos munaat ? Se on vain shakkia".